Šesťdňový divadelný sviatok (28. september – 3. október 2018) s témou RE uviedol 13 inscenácií od autorov z 8 krajín: Poľska, Maďarska, Českej republiky, Portugalska, Nemecka, Spojeného kráľovstva, Libanonu a, samozrejme, zo Slovenska. Hlavný i sprievodný program prepájala myšlienková niť tvorená predponou RE ako znova, opäť, odpoveď, vyjadruje pocit života na hranici, na prelome, potrebu zmeny paradigmy vnímania sveta.
V hlavnom programe navštívilo 13 predstavení 3150 divákov. Sprievodný program s 51 podujatiami si na konto pripísal 1900-členné publikum. Do pracovného programu vrátane ranných diskusií aj tých po predstaveniach sa zapojilo 500 ľudí. Spolu 5550 návštevníkov sa zúčastnilo na predstaveniach a podujatiach hlavného aj sprievodného programu, ktoré počas celého roka pripravovali organizátori festivalu Divadelná Nitra.
VIDEODENNÍK DIVADELNEJ NITRY 2018: 1. DEŇ
VIDEODENNÍK DIVADELNEJ NITRY 2018: 2. DEŇ
VIDEODENNÍK DIVADELNEJ NITRY 2018: 3. DEŇ
VIDEODENNÍK DIVADELNEJ NITRY 2018: 4. DEŇ
VIDEODENNÍK DIVADELNEJ NITRY 2018: 5. DEŇ
Povesti festivalu, ktorý sa nebojí prekračovať hranice, Divadelná Nitra opäť nezostala nič dlžná. V programe uviedla okrem klasickej činohry aj nové druhy a žánre, akými sú divadlo- prednáška, fyzické divadlo aj tanec, bábkové divadlo i nový cirkus, performanciu pre jedného diváka či predstavenie bez jediného herca. „Téma RE priniesla do spoločenského diskurzu nové pohľady na minulosť i prítomnosť, umožnila prezentovať nové témy a nové tendencie, pripomenula dôležité míľniky našej histórie. Stala sa integrujúcim prvkom celého programu festivalu, zaujala médiá a interaktívne zapojila návštevníkov i verejnosť. Myslím, že bude dlho REzonovať vo vedomí zúčastnených prostredníctvom inšpiratívnych umeleckých diel, podnetných diskusií a zaujímavých sprievodných akcií. Zostáva len veriť, že REminiscencie na festival zostanú dlho v pamäti. Teraz ideme REkapitulovať a REchnovať,” zhodnotila riaditeľka festivalu Darina Kárová.
Divadelnú Nitru 2018 slávnostne odštartovalo najdiskutovanejšie dielo sezóny v susednom Poľsku , s ktorým sa na festival vrátil režisér Michał Borczuch so súborom TR Warszawa.
Monumentálna inscenácia Môj Boj pretavila 3600 stranové dielo Karla Ove Knausgårda a herci počas 4 hodín predviedli fenomenálne výkony, za čo si vyslúžili dlhý potlesk z publika.
Dlhé potlesky, živé diskusie popri silných divadelných zážitkoch boli príznačné pre celý zvyšok 27. ročníka medzinárodného festivalu.
Mimoriadny záujem vyvolal konceptuálny tvorca Rabih Mroué, ktorý sa na Slovensku predstavil po prvýkrát, a to hneď s dvomi inscenáciami. Nevšedný zážitok pre festivalových návštevníkov sprostredkoval koncert komunikačných nástrojov bez jediného herca v inštalácii 33 otáčok za minútu a pár sekúnd. Inscenovaná prednáška Piesok v očiach otvorila otázku pohľadu na inscenovanú a naopak, reálne zachytenú smrť na sociálnych sieťach v spojení s vojnou proti terorizmu.
Doslova roztancovať publikum sa podarilo zoskupeniu Circolando, keď v jednom momente svojej inscenácie Noc pritiahli na pódium divákov, ktorí sa tak stali nielen súčasťou scény, ale aj samotného deja. Fyzické divadlo predviedlo hypnotizujúcu hru o troch outsideroch, ktorí sa uprostred noci snažia bojovať o lepší život.
Satira na politickú propagandu Viktora Orbána Maďarský agát rozveselila divákov, ktorí dokonca dostali možnosť vyskúšať si tradičné produkty z kvetov tohto stromu. Kristóf Kelemen & Bence György Pálinkás sa v inscenácii zaoberajú vzťahom maďarského národa k agátom. Agát biely síce pochádza zo Severnej Ameriky, no za tristo rokov sa stal pre Maďarov národným stromom.
Detské publikum sa s radosťou zapojilo do nevšednej bábkovej inscenácie Čechy ležia pri mori v produkcii Naivného Divadla Liberec. Pôsobivá bola hlavne scéna pripomínajúca magický podmorský svet, v ktorom sa majestátne vlnia medúzy, preletujú rybky, svietia koraly aj oči veľrýb.
Intímna performancia Tak ďaleko, ako ma povedú končeky prstov autorky Tanie El Khoury sprostredkovala silný zážitok vždy len pre jedného diváka. Počas 4 dní sa viac ako 60 záujemcov dostalo na dotyk sýrskemu utečencovi, ktorý prostredníctvom maľby a hudby vyrozprával svoj príbeh o úteku z rodnej krajiny.
Na Divadelnej Nitre už tradične nebude chýbať ani domáca scéna, ktorú v kurátorskom výbere priniesli štyri členky združenia MLOKi – mladí o kultúre inak, divadelné kritičky Zuzana Andrejcová Ferusová, Katarína Cvečková, Lucia Lejková a Martina Mašlárová. Hneď druhý deň festivalu sa predstavil koprodukčný projekt Štúdia 12 a Divadla Pôtoň Americký cisár. Špecifické spracovanie známeho románu Martina Pollacka v inšpiratívnej réžii Ivety Ditte Jurčovej zožalo medzi divákmi veľký úspech, čomu nasvedčovala aj živá diskusia po skončení predstavenia. V sobotný večer sa diváci museli vybrať za predstavením Stalker Teatra Tatra do bývalých kasární v Nitre. Prechod „zónou“ s čelovkami a v sprievode vojakov znásobil emócie zo site-specific inscenácie, ktorá bola netradičným zážitkom. Utorok sa niesol v znamení „demilitarizovaného pásma“ predstavenia Znovuzjednotenie Kóreí Štátneho divadla Košice. Režisérka Júlia Rázusová z nápaditých textov Joëla Pommerata stvorila tragikomickú verziu večného boja medzi mužom a ženou. Vizuály a poetiku Eugena Gindla prinieslo v posledný deň festivalu pohybové dielo WOW! súboru Debris Company.Predstavenie Ľudia, miesta a veci domáceho Divadla Andreja Bagara prilákalo divákov na silné herecké výkony a príbeh z protidrogového centra.
Každý festivalový deň sa verejnosť mohla s tvorcami osobne stretnúť a zhovárať aj na ranných diskusiách Artists talk, ako aj na večerných diskusiách priamo po predstaveniach v hľadisku.
Medzinárodný festival Divadelná Nitra priniesol počas víkendu viac ako 50 podujatí sprievodného programu – výstav, filmov, koncertov, diskusií aj programov pre deti.
Veľký úspech si u detí i rodičov počas víkendu vyslúžilo aj bohato navštívené predstavenie Cisárove nové šaty Nového divadla Nitra, ktoré sa konalo nanámestí. Diváckej obľube sa tešila aj Nitrianska Biela noc, ktorá okrem výstav a komentovaných prehliadok priniesla Balónový sprievod rodičov a deti aj koncert skupiny LA3NO CUBANO. Záujem budili aj diskusie o aktuálnych pálčivých témach v slovenskej spoločnosti. Boli nimi Verejná debata: RE – pohľad späť/nový začiatok a .pod lampou na tému REaktivizácia občanov (po vražde).
Divadelná Nitra aj tento rok, a to už po štvrtý raz, privítala na svojej pôde mladých kritikov z krajín V4 a Východného partnerstva. Seminár kritickej reflexieV4@Theatre Critics Residency ako tvorivá platforma pre divadelných kritikov do 35 rokov hostil 16 kritikov a dvoch lektorov z 12 krajín.
Divadelná Nitra 2018 pokračovala aj vo svojom celoročnom projekte neformálneho vzdelávania o divadle Ako na divadlo, ktorý sa uskutočňuje už od roku 2008. Druhej časti vzdelávacieho programu, Pobyt na divadelnom festivale, sa zúčastnilo 15 študentov.
Do Nitry zavítalo 147 profesionálov z umeleckých, produkčných, technických a organizačných zložiek ôsmich hosťujúcich súborov v hlavnom programe.
Divadelnú Nitru 2018 pripravil 19-členný organizačný štáb. Ani tento rok by sa festival nezaobišiel bez pomoci dobrovoľníkov, ktorí sú jeho tradičnou súčasťou odpočiatku. 70 mladých ľudí prispelo k celej organizácii, ale aj atmosfére festivalu.
V záverečnom lúčení so súbormi, hosťami a divákmi zaznelo aj poďakovanie spoluorganizátorom a donorom 27. ročníka festivalu, ktorí sa výrazne pričinili o jeho úroveň.
Skončila sa Divadelná Nitra 2018. Tešíme sa na 28. ročník Divadelnej Nitry 27. 9. – 2. 10. 2019.
Všetky aktuálne informácie nájdete na: www.nitrafest.ska www.facebook.com/divadelna.nitra
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin