Dramaturgická rada festivalu Nová dráma/New Drama 2017 (v zložení Martina Ulmanová, Elena Knopová a Milo Juráni) uzavrela výber inscenácií do súťažného programu. Rada vyberá každoročne z približne päťdesiatky inscenácií súčasných dramatických textov v profesionálnych divadlách na Slovensku. Kritéria festivalu určujú, že do výberu spadajú inscenácie, ktoré mali premiéru v období od 1. februára 2016 do 31. januára 2017 a text, z ktorého vychádzajú, nesmie byť starší ako dvadsať rokov.
Inscenácie nominované do hlavného programu 13. ročníka festivalu Nová dráma/New Drama:
-
Falk Richter: Boh je DJ
(réžia: Šimon Ferstl)
Divadlo Petra Mankoveckého, Bratislava
Virtuálne siete sú kolbišťom rôznych foriem alternatívneho bytia. Jednou z možností je aj predávanie vlastného života. Všetci blogujúci youtuberi asi už teraz chystajú riadny internetový „hejt“, ale dvojica hrdinov (On a Ona) z inscenácie naozaj ide do extrému. Stávame sa súčasťou ich internetovej šou.
-
Michaela Zakuťanská: Deň, keď zomrel Gott
(réžia: Júlia Rázusová)
Prešovské národné divadlo, Prešov
Tam, kde padajú modly generácie rodičov, sa oni usilujú o vlastný alternatívny výklad desatora, podľa ktorého je každý bohom sebe samému. Karla, Roman, Iza a Dávid chcú lepšie prežívať svoje city, zdravšie jesť, chodiť na krasokorčuľovanie, ponoriť sa do východnej múdrosti, stať sa pravými mužmi a dokonalými matkami. Čo nastane, keď zábavu povýšia na zmysel života? Kto dnes v noci bude kráčať vo vyšliapaných stopách a kto urobí prvý vlastný krok?
-
Laco Kerata: Dobro
(réžia: Svetozár Sprušanský)
Divadlo Andreja Bagara, Nitra
Pôvodná hra slovenského kultového dramatika a prozaika, herca a režiséra, zakladateľa legendárneho alternatívneho divadla STOKA, Laca Keratu, je vtipná, provokatívna, politicky nekorektná, obrazne rozviata, poeticky strelená aj drsne konkrétna. Autentická v zachytení životného pocitu súčasného obyvateľa Slovenska aj Európy.
-
Roland Schimmelpfennig: Ídomeneus
(réžia: Eduard Kudláč)
Mestské divadlo Žilina
Jeden z najuvádzanejších súčasných nemeckých dramatikov Roland Schimmelpfennig oživuje antický mýtus o krétskom kráľovi Ídomeneovi, ktorý sa po desiatich rokoch vojny víťazne vracia domov z vyplienenej Tróje. V hre invenčne a súčasným jazykom rozohráva rôzne variácie tradovaného mýtu.
-
Andrej Kalinka: Krása a hnus (Nezastupiteľnosť nepomenovateľného)
(réžia: Andrej Kalinka)
Med a prach, Bratislava
Scénické dielo s podtitulom „Nezastupiteľnosť nepomenovateľného“ sa pohybuje na hranici medzi inštaláciou, performanciou a inštalovaným koncertom. Pri jeho uvádzaní sa v každom meste vyhľadávajú osobité priestory, ktoré dotvárajú celkový kontext diela – zrekonštruované i dlhodobo nerekonštruované historické objekty, industriálne budovy, múzeá, galérie.
-
Tomáš Procházka: Ľudia.Levy.Orly.Jarabice. / scény zo života umeleckého podľa APČ
(réžia: Tomáš Procházka)
Variácia na jeden z najkrajších a najčastejšie inscenovaných textov ruského klasika Antona Pavloviča Čechova prináša nemilosrdný a neprikrášlený portrét jednej stratenej generácie narodenej do sveta, ktorý o ňu nestojí.
-
Peter Lomnický: Podvolenie
(réžia: Marián Amsler)
Divadlo Aréna, Bratislava
Dramatizácia posledného románu súčasného francúzskeho autora Michela Houellebecqa z roku 2015 vznikla na objednávku Divadla Aréna. Je to príbeh Françoisa, profesora dejín literatúry na prestížnej francúzskej univerzite, ktorý prežíva krízu stredného veku. Nedokáže si nájsť vzťah, nič ho nezaujíma, v nič neverí. Je osobnostnou metaforou dnešného európskeho človeka, ktorý sa zmieta v prebytku slobody, voľnosti a mieru.
-
Peter Lomnický: Strach
(réžia: David Jařab)
Činohra Slovenského národného divadla, Bratislava
Pôvodná slovenská hra Petra Lomnického, ktorej hlavnou témou sú strach či paranoja ako základné dominanty životného pocitu dnešného človeka a konšpiračné teórie ako úsilie o istý spôsob ich racionalizácie. Čo majú spoločné autonehoda pri Bratislave, zaseknutý výťah v nákupnom centre Eurovea, v ktorom uviazli štyria ľudia a rozvodnený Dunaj? Je to náhoda, sprisahanie alebo Boží trest?
-
Svetlana Alexijevič – Iveta Horváthová: Vojna nemá ženskú tvár
(réžia: Marián Pecko)
Slovenské komorné divadlo, Martin
Kniha Svetlany Alexijevič prináša necenzurovanú oral history – autentické výpovede žien, ktoré sa aktívne zapojili do bojov počas druhej svetovej vojny. Autorka, bieloruská spisovateľka, nositeľka Nobelovej ceny za literatúru za rok 2015, viedla dlhé rozhovory s mnohými ženami, ktoré vo vojne bojovali, nezaujímalo ju však, koľko ľudí zabili, ale čo pri tom cítili.
O festivale Nová dráma/New Drama 2017
Trinásty ročník festivalu, ktorý organizuje Divadelný ústav, sa uskutoční od 9. do 13. mája 2017 v Bratislave. Do hlavného programu festivalu vybrala dramaturgická rada deväť inscenácií, ktoré sa budú uchádzať o tri festivalové ceny. O hlavnej cene za najlepšiu inscenáciu festivalu Grand Prix Nová dráma/New Drama rozhodne medzinárodná porota. Účastníci seminára mladej kritiky, poslucháči vysokých škôl umeleckého a humanitného smeru, udelia Cenu študentskej poroty. Inscenácia, ktorá získa najviac diváckych hlasov, dostane Cenu bratislavského diváka. Ceny budú odovzdané počas slávnostného ceremoniálu 13. mája.
Okrem súťažnej prehliadky inscenácií nebude chýbať ani sprievodný program – prezentácie knižných publikácií, prednáška, diskusie či medzinárodná konferencia na tému Súčasná dráma a performatívny priestor: od textu k imerznému divadlu, ktorú organizuje Slovenské centrum AICT. Festival pokračuje aj v prezentácii zahraničného divadla. Sekcia Focus 2017 bude zameraná na divadlo a drámu z Izraela, v rámci ktorej sa predstaví izraelské Divadlo Jaffa s inscenáciou Priznanie (The Admision).
Patrón festivalu Nová dráma/New Drama 2017
Koncept patróna festivalu vznikol v roku 2015. Patrónmi predchádzajúcich ročníkov boli nemecká dramatička Dea Loher (2015), ruský dramatik Ivan Vyrypajev (2016) a v roku 2017 prijal pozvanie Jon Fosse – svetoznámy nórsky spisovateľ a dramatik, držiteľ mnohých literárnych ocenení, ktorého hry sú uvádzané po celom svete. Jon Fosse počas festivalu povedie masterclass pre divadelníkov a osobne uvedie do života súborné vydanie svojich hier v slovenčine, ktoré vychádza v Divadelnom ústave.
Aktuálne informácie o festivale budú pravidelne zverejňované na www.novadrama.sk
Oplatí sa nás sledovať aj na facebooku – www.facebook.com/NovaDramaFestival
Divadelný ústav
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin