Film Piata loď je druhým filmom režisérky Ivety Grófovej a na Berlinale bude uvedený vo svetovej premiére. Očakávaná novinka je adaptáciou rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej a jej režisérka sa ju rozhodla sfilmovať ešte pred premiérou svojho debutu Až do mesta Aš pred takmer piatimi rokmi. Vo Film.sk hovorí o písaní scenára a výbere hercov do filmu, ale aj o svojich začiatkoch a súčasnej silnej strednej generácii filmárov. Do kín sa počas tohto mesiaca dostanú až tri slovenské dokumenty. Jedným z nich je film Anny Gruskovej o spisovateľke Irene Brežnej Profesionálna cudzinka, film Sprisahanie šedej rasy o existencii mimozemskej civilizácie v kontexte globálnej spoločnosti a politiky režiséra Maroša Beráka a dokumentárna esejOpuštěný vesmír režiséra Petra Hledíka na tému, čo nás čaká po smrti a či má táto otázka vôbec zmysel. Všetky tri filmy vo Film.sk predstavujú samotní tvorcovia.
Pozoruhodné výsledky minuloročnej distribúcie publikuje časopis v rubrike Aktuálne. Tá poukazuje na niekoľko vlaňajších rekordov vrátane celkovej návštevnosti takmer 5,7 milióna divákov, najvyššej od roku 1994. Premiéru mal zároveň rekordný počet slovenských filmov, ktorý sa vyšplhal na 26. Téma Film.sk zasa preniká do náročného procesu digitalizácie. Vychádza z faktu, že žijeme v digitálnej ére, čo zásadne ovplyvňuje aj spôsob výroby, distribúcie a archivácie audiovizuálnych diel. Slovenský filmový ústav vo svojom prvotriednom digitalizačnom pracovisku každoročne pokračuje v digitalizácii audiovzuálneho dedičstva a téma čísla tento proces nielen približuje, ale vyvracia aj laickú predstavu o nej, ktorá je často až úsmevne zjednodušujúca.
Medzi Recenziami figuruje jeden slovenský film. Ide o romantickú komédiu režisérky Marty Ferencovej Všetko alebo nič, ktorú reflektuje teoretik popkultúry Juraj Malíček. Film je podľa neho mentálnou mapou stereotypného sveta, nad ktorým možno povýšenecky mudrovať, aké je to celé zlé, no úplne ho nemožno kriticky roztrhať na „franforce“, lebo s nadhľadom ukazuje určitý životný štýl. Film.sk hodnotí aj maďarskú drámu Rodinné šťastie režiséra Szabolcsa Hajdua o sklamaní strednej generácie, ktorú režisér nakrútil vo svojom byte s pomocou rodinných príslušníkov a študentov, a tiež najnovší film britského režiséra Kena Loacha Ja, Daniel Blake, ktorý je podľa slov filmového recenzenta Pavla Branka bojovnou antisystémovou výzvou.
Februárové číslo predstavuje viacero slovenských filmových tvorcov či osobností. Profil je pri príležitosti 75. výročia narodenia venovaný scenáristovi, animátorovi, režisérovi, architektovi aj vysokoškolskému pedagógovi Františkovi Jurišičovi. Spomienku venuje Film.sk v rubrike In memoriam slovenskej herečke Zdene Gruberovej, ktorej herecký prejav korunovaný presvedčivosťou bol neprehliadnuteľný. Časopis si v rovnakej rubrike spomína aj na nemeckého filmového historika, teoretika a publicistu Hansa-Joachima Schlegela. Vo svojej práci sa špecializoval na kinematografie strednej a východnej Európy a intenzívne spolupracoval aj so slovenskej audiovizuálnym prostredím. So slovenskými osobnosťami z oblasti audiovízie, ktoré pôsobia v zahraničí, sa čitatelia zoznamujú v rubrike Okno do sveta. Tentoraz ho otvára v Taliansku úspešná herečka Barbora Bobuľová. Začínajúcich filmárov predstavuje rubrika Ako ďalej, absolvent?, kde o svojich predstavách a ambíciách rozpráva Petra Heleninová, absolventka magisterského stupňa Ateliéru animovanej tvorby FTF VŠMU v Bratislave.
V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú kameramani Ján Ďuriš, Alexander Šurkala a dokumentarista Pavol Barabáš. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy svojich „favoritov“ vyzdvihuje Jozef Dolinský ml., riaditeľ Baletu Slovenského národného divadla, a v rubrike Myslím si sa nad česko-slovenskými prienikmi v oblasti kinematografie zamýšľa filmová publicistka Viera Langerová. Na februárové Tipy mesiaca z programu Kina Lumière upozorňuje filmová historička Briana Čechová, vedúca oddelenia kurátorov Národného filmového archívu Praha. Ďalšie rubriky prinášajú podujatia na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí, prehľad distribučných premiér, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii, aktuálne uzávierky, rebríček najpredávanejších publikácií a DVD nosičov v predajni Klapka.sk a ďalšie informácie Z filmového diania. Súčasťou čísla je príloha Filmové festivaly a prehliadky na Slovensku v roku 2017.
Začiatkom februára vyšlo už po piatykrát aj anglické číslo Film.sk určené výlučne na prezentáciu slovenskej kinematografie i aktivít Slovenského filmového ústavu v zahraničí. Venuje sa hranému, dokumentárnemu a animovanému filmu v roku 2016, približuje minuloročnú distribúciu, pripravované filmy na rok 2017 aj podporu v oblasti audiovízie. Prostredníctvom recenzií číslo predstavuje slovenské filmy 5 October Martina Kollara, Diera v hlave Roberta Kirchhoffa a Učiteľka Jana Hřebejka a formou rozhovoru s režisérkou Ivetou Grófovou aj film Piata loď, ktorý bude uvedený na MFF v Berlíne vo svetovej premiére. Anglické Film.sk vyšlo pri príležitosti účasti a prezentácie slovenskej kinematografie a audiovízie na Berlinale.
Mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk vydáva Slovenský filmový ústav (SFÚ), v roku 2017 vstúpil do 18. ročníka. Aktuálne číslo Film.sk 2/2017 je v predaji od 3. februára 2017 za 1 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni SFÚ na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave – Klapka.sk a v Kine Lumière. Pre záujemcovo kúpu Film.sk 2/2017 v predajni Klapka.sk je pripravená akcia: zdarma DVD s filmom Červené víno (1976) režiséra Andreja Lettricha.
Viac nawww.filmsk.sk a na https://www.facebook.com/mesacnikfilmsk/
Slovenský filmový ústav
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin