Dokumentárny filmForman vs. Forman (2019) je uceleným portrétom jedného z významných českých režisérov, predstaviteľa československej novej vlny a držiteľa dvoch Oscarov za filmy Prelet nad kukučím hniezdom (1975) a Amadeus (1984), ktorý sa stal po emigrácii do Spojených štátov v roku 1968 svetoznámym tvorcom. Film predstavuje režiséra Miloša Formana ako charizmatického človeka a tvorcu večne pochybujúceho a hľadajúceho slobodu nielen vo filmoch, ale aj vo vlastnom živote. Snímka sumarizuje jeho životnú cestu, na ktorej sa prelína priazeň s ranami osudu aj osobné úspechy i trápenia. Je kolážou súkromných a oficiálnych archívnych materiálov a autobiografických spomienok, ktoré nahovoril režisérov syn Petr.
„Miloš Forman je kľúčovou postavou môjho života… Keď som mala trinásť, stal sa zázrak. Videla som Formanov Konkursa zmenilo mi to svet,“ hovorí Helena Třeštíková, popredná česká režisérka časozberných dokumentov. „Odrazu ten život na plátne bol rovnaký ako život, aký som poznala. Zmizol pocit, že filmy rozprávajú o nejakom inom lepšom svete. Odrazu mi došlo, že film nemusí vytvárať ilúziu, ale môže vyjadriť pravdu o živote. To bolo pre mňa kľúčové poznanie.“
Film Forman vs. Forman sa v Kine Lumière premietne ako súčasť medzinárodného projektu Európsky filmový večer – Šírenie príbehov, ktoré milujeme (European Film Night – Sharing stories we love), ktorého cieľom je v dňoch od 2. do 6. decembra v 54 európskych mestách osláviť bohatosť a rôznorodosť európskej filmovej produkcie, za ktorou stojí predovšetkým intenzívna podpora z programu Európskej komisie Kreatívna Európa – MEDIA. Po projekcii sa uskutoční diskusia s filmovýmkritikom Danielom Vadockým z českej produkčnej spoločnosti Negativ, ktorý s filmom a jeho tvorcami absolvoval turné vo vybraných mestách v Českej republike. Predstavenie v Kine Lumière je jedinečnou príležitosťou vidieť film na plátne na Slovensku.
Kino Lumière sa vo svojej dramaturgii prednostne venuje európskej kinematografii, rovnako uvádza všetky slovenské a koprodukčné filmy. Tohtoročná návštevnosť je zatiaľ najvyššia, akú kino dosiahlo od svojho znovuotvorenia v roku 2011, už začiatkom novembra presiahla hranicu stotisíc divákov, vyšplhala sa nad 104 000 divákov. V kine sa tento rok zatiaľ realizovalo viac ako 3400 predstavení. Z rebríčka desiatich najnavštevovanejších titulov je sedem európskych filmov a koprodukcií, z nich sú tri slovenské. Rebríček slovenských filmov vedie debutTeodora KuhnaOstrým nožom (2018), inšpirovaný vraždou Daniela Tupého, za ním nasledujú filmy Trhlina (2018) Petra Bebjaka a Sklenená izba (2019) Juliusa Ševčíka. Návštevnosť slovenských filmov tvorí dvadsaťdva percent z celkovej návštevnosti, ostatné európske filmy videlo až šesťdesiat percent divákov.
Kompletný rebríček desiatich najnavštevovanejších filmov do polovice novembra vedie film Vtedy v Hollywoode (2019) Quentina Tarantina, nasleduje film Joker (2019) Todda Phillipsa a trojicu uzatvára dráma Všetci to vedia (2018) Asghara Farhadiho. V prvej päťke sú ešte filmy Bolesť a sláva (2018) Pedra Almodóvara a Favoritka (2018) Yorgosa Lanthimosa. Desiatku najnavštevovanejších filmov dopĺňajú snímky Ostrým nožom (2018) Teodora Kuhna, Trhlina (2018) Petra Bebjaka, Green Book (2018) Petra Farrellyho, Sklenená izba (2019) Juliusa Ševčíka a uzatvára ju zatiaľ posledný film Paola Sorrentina Oni a Silvio (2018).
„Tento rok bol z hľadiska diváckej návštevnosti pre nás úspešný pravdepodobne z dvoch hlavných dôvodov,“ hodnotí tohtoročnú návštevnosť manažérka Kina Lumière Zita Hosszúová. „V kinách sa objavilo viac zaujímavých a v mnohých prípadoch i kvalitných filmov, ktoré mali dobrú propagáciu a vysoký divácky potenciál. Či už je to Vtedy v Hollywoode, Joker, Všetci to vediaalebo slovenské filmy Trhlina, Nech je svetloči Ostrým nožom. Aby ste však dobré filmy ´nezabili´, potrebujete zabezpečiť divákom kvalitnú projekciu a dostatočné pohodlie. Domnievam sa, že sa nám vyšší štandard kinokultúry darilo až na výnimky v priebehu celého roka napĺňať a snáď i kvôli tomu majú diváci tendenciu sa k nám vracať. Nemali by sme však toto číslo preceňovať, prípadne sa ním nechať uchlácholiť, práve naopak, musíme ho vnímať ako záväzok pre ďalšie obdobie.“
Kino vo svojej dramaturgii myslí aj na rôzne špecifické skupiny divákov, je priestorom pre vzdelávacie aktivity aj pre filmové festivaly a prehliadky. V decembri sa okrem Večera európskeho filmu s Formanom uskutoční aj Vianočný filmový bazár, prezentácia publikácie z edičného oddelenia SFÚ Naše filmové storočie za účasti oboch autorov Františka Gyárfáša a Juraja Malíčka, pripravené je aj podujatie Slávnosť krátkeho filmu. S presahom od novembra sa v kine ešte konajú Dni ruského filmu, po ich skončení sa uskutoční prehliadka Dni kubánskeho filmu. Do nasledujúceho roka „z hľadiska dramaturgie pôjdeme v aktuálnom nastavení. V roku 2020 budú pokračovať projekcie Filmotéky z archívu SFÚ v študijnej kinosále K3, vzdelávací program Filmový kabinet, obľúbený cyklus Music & Film, Inkluzívne kino pre deti s poruchou ADHD, Filmový kabinet deťom, Senior kino i Baby kino, ako aj spolupráca s našimi už tradičnými festivalmi a partnermi,“ dopĺňa Hosszúová. Pokračovať bude aj dlhodobá prehliadka digitálne reštaurovaných filmov Digitálne kino 1955 – 1975, ktorá prináša pozoruhodné krátke filmy i mnohé rarity z archívnych zbierok SFÚ v ich digitálne reštaurovanej podobe.
Do budúcna kino plánuje aj technické úpravy, „tie najväčšie sa budú realizovať zrejme až v roku 2021,“ hovorí Peter Dubecký, generálny riaditeľ SFÚ, ktorý sa domnieva, že z Kina Lumière sa podarilo urobiť jeden z najvýznamnejších arthousov na Slovensku a za jeho celkovým úspechom vidí predovšetkým špecifickú dramaturgiu, ktorá ťaží aj z výhody štyroch kinosál. K plánovaným zmenám dopĺňa, že „je tu opodstatnená požiadavka na vybudovanie výťahu pre seniorov a hendikepovaných divákov, ktorý by viedol ku kinosálam v suteréne. Túto úpravu by sme mohli zrealizovať už v priebehu leta 2020. Menej nápadné inovácie sa ale prakticky realizujú neustále. Vďaka podpore z Audiovizuálneho fondu vstúpime do nového roka s novým centrálnym manažmentom na správu projekcií, ktorú síce diváci priamo nepostrehnú, ale výrazne zmení prácu premietačov kina. Prioritou na rok 2021 je výmena elektroinštalácie v kinosále K1 a vo foyer kina, ktorá je v súčasnosti v havarijnom stave. Takisto by sa mali v uvedenej sále po tom, čo sme tam vymenili sedačky a vybudovali eleváciu, doriešiť interiérové úpravy. Na rok 2021 sa plánujú aj úpravy kaviarne, ktorá by mala dostať filmovejší ráz vrátane inovatívnych prvkov na podporu propagácie kina a jeho programu. S tým súvisia aj priestory priamo pred kinom, ktoré by sa mali využívať na účely kaviarne, a nie na parkovanie. Zároveň rokujeme s Ministerstvom práce a sociálnych vecí SR o sprístupnení priľahlého parkoviska pre divákov kina,“ uzatvára Dubecký.
Kino Lumière premieta denne, v decembri bude počas vianočných sviatkov zatvorené v dňoch od 21. do 25. decembra 2019 a od 31. decembra 2019 do 1. januára 2020.
x x x
Najnavštevovanejšie filmy v Kine Lumière v roku 2019:
(stav do 15. novembra 2019)
1. Vtedy v Hollywoode, r. Quentin Tarantino, USA, 2019
2. Joker, r. Todd Phillips, USA, 2019
3. Všetci to vedia, r. Asghar Farhadi, Španielsko/Francúzsko/Taliansko, 2018
4. Bolesť a sláva, r. Pedro Almodóvar, Španielsko, 2018
5. Favoritka, r. Yorgos Lanthimos, USA/Írsko/Spojené kráľovstvo, 2018
6. Ostrým nožnom, r. Teodor Kuhn, Slovensko/Česko, 2018
7. Trhlina, r. Peter Bebjak, Slovensko, 2018
8. Green Book, r. Peter Farrelly, USA, 2018
9. Sklenená izba, r. Julius Ševčík, Česko/Slovensko, 2019
10. Oni a Silvio, r. Paolo Sorrentino, Taliansko, 2018
Viac o projekcii filmu Forman vs. Forman:
http://www.kino-lumiere.sk/klient-863/kino-241/stranka-8409/film
Viac informácií a program Kina Lumière:
FB profil Kina Lumière:
https://www.facebook.com/kinolumiere/
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin