„Na jednej strane stojí úľava a dobrý pocit z toho, že sa nám to podarilo zvládnuť, na druhej strane s únavou aj pocit ľútosti, že to už skončilo. Aj v tomto roku sa ukázala jedinečnosť tohto festivalu, ktorý hoci nesie vždy rovnaký názov, je každý rok iný a prináša vždy veľa výnimočných momentov,“ hovorí riaditeľ festivalu Igor Dohovič.
Na otváracom galakoncerte v Kostole Premonštrátov v Košiciach zazneli v podaní veľkého Medzinárodného orchestra a zboru „Šengenský poludník“ dve diela Antonia Vivaldiho
Festival, jediný svojho druhu v strednej a východnej Európe, opäť potvrdil svoj hlavný zámer a búral prostredníctvom klasickej hudby v interpretácii mladých hudobníkov hranice. Prvýkrát vďaka spolupráci s Českým spolkom na Slovensku zavítal do Česka, kde sa v stovežatej Prahe uskutočnil jeden z prvých koncertov. Rozšíril sa aj počet miest, na ktorých nie sú koncerty vážnej hudby bežné a vďaka festivalu a jeho hosťom ich v tomto roku zažili Helcmanovce na Spiši či Veľké Kapušany na dolnom Zemplíne.
Vo festivalovom centre v Košiciach sa aj v tomto roku stretlo vyše 200 mladých umelcov zo štyroch krajín. Na koncertoch Šengenského poludníka opäť účinkovali miešaný spevácky zbor Harmonia Sliezskej univerzity (Poľsko), Symfonický orchester Centra kultúry mesta Brzeg (Poľsko), Komorný zbor Yevshan z Ľvova (Ukrajina) či domáci tanečný dychový orchester Klasik Band. Premiéru na festivale mali Dychový orchester študentov Užhorodského hudobného učilišťa (Ukrajina) a Dychový súbor Hornád z Trsteného pri Hornáde.
Čarovná atmosféra sviečkového koncertu na nádvorí Barkóczyho paláca v Košiciach, na ktorom účinkoval Komorný zbor „Yevshan“ z ukrajinského Ľvova.
Najdlhšiu cestu merali filipínski vysokoškoláci z University of Phillippines Manila Chorale. „Som veľmi rád, že sme ich po troch rokoch opäť mali na festivale. Sú to naši veľkí priatelia, s ktorými sme sa zoznámili pred šiestimi rokmi na festivale v škótskom Aberdeene. Tam si Musicu Iuvenalis vybrali organizátori ako orchester a UP Manila Chorale ako zbor pre otvárací ceremoniál, na ktorom sme spolu hrali 22 hymien všetkých zúčastnených štátov. Zrodilo sa priateľstvo, vďaka ktorému sme mohli s Iuvenalisom koncertovať na Filipínach a už trikrát privítať tento špičkový zbor aj v Košiciach,“ hovorí Igor Dohovič. Samostatný koncert zboru v Kostole Premonštrátov bol ďalším vrcholom festivalu.
Symfonický orchester Centra kultúry z poľského mesta Brzeg na festivalovom koncerte vo Východoslovenskom múzeu v Košiciach
Najočakávanejšou udalosťou festivalu sú tradične otváracie či záverečné galakoncerty veľkého medzinárodného orchestra a zboru „Šengenský poludník“ v Kostole Premonštrátov v Košiciach. „Toto nie je koncert, to je neuveriteľná možnosť dotknúť sa neba. Som dojatý z toho, že mám jedinečnú možnosť prežiť to, že ako hriešnici môžeme pocítiť, čo je dokonalosť neba,“ povedal o týchto koncertoch pred troma rokmi opát Rádu Premonštrátov Martin Ambróz Štrbák. Počas predchádzajúcich ročníkov zazneli v podaní mladých hudobníkov také skvosty svetovej hudobnej literatúry ako Requiem Giuseppe Verdiho, Petite Messe Solennelle Gioacchina Rossiniho, Korunovačná omša Wolfganga Amadea Mozarta, Stabat Mater Karola Szymanowského, či Štyri ročné obdobia Antonia Vivaldiho. V medzinárodnom orchestri a zbore sa v tomto roku počas otváracieho galakoncertu pod taktovkou riaditeľa festivalu Igora Dohoviča stretli Slováci, Poliaci, Ukrajinci a Filipínci a spolu so skvelými sólistkami, mezzosopranistkou Myroslavou Havryliuk a sopranistkou Helenou Bécse Szabó pridali do festivalového repertoáru ďalšie vrcholné vokálno – inštrumentálne dielo „Gloriu“ od Antonia Vivaldiho. Zážitok zo sféry duchovna umocnil na koncerte aj druhý z Vivaldiho „hitov“ – Koncert pre dve violončelá g-mol. Ako sólisti sa do Košíc, mesta v ktorom vyrastali a zamilovali si violončelo, vrátili dvaja vynikajúci mladí talentovaní inštrumentalisti Mária Varhoľáková a Ján Bogdan. „Galakoncerty sú každoročne dôkazom toho, akým nádherným spôsobom dokáže hudba spájať mladých ľudí z celého sveta, ktorí po niekoľkých skúškach svojou interpretáciou náročných diel vháňajú do očí slzy a na telo zimomriavky,“ vraví Igor Dohovič. A tak aj na jubilejnom desiatom ročníku festivalu končil galakoncert dlhotrvajúcim „standing ovations“.
Komorný zbor „Yevshan“ z ukrajinského Ľvova na festivalovom koncerte v gréckokatolíckom chráme vo Veľkých Kapušanoch
Organizátori festivalu si pri jeho prvom ročníku želali, aby sa stal tradíciou a pevnou súčasťou kultúrneho života nielen v Košiciach, ale aj v regióne východného Slovenska. Aj jubilejný desiat ročník potvrdil, že sa im to podarilo. „Vďačíme za to stálym partnerom akými sú Mesto Košice, Košický samosprávny kraj, Košické kultúrne centrá a mnohí ďalší. V tomto roku patrí poďakovanie aj Fondu na podporu umenia, nadácii US Steel Košice a stálym súkromným darcom. Samozrejme veľké poďakovanie patrí aj celému tímu členov Sláčikového orchestra Musica Iuvenalis, ktorí sa na organizácii festivalu podieľajú,“ dodáva riaditeľ festivalu Igor Dohovič.
Dychový orchester Užhorodského štátneho hudobného učilišťa D. Zadora a virtuózny xylofonista Artem Kalynyč na koncerte vo Vysokých Tatrách.
DESAŤ ŠENGENSKÝCH POLUDNÍKOV V ČÍSLACH
*takmer 40 tisíc divákov
*viac ako 2 200 hudobníkov z 15 krajín sveta (Slovensko, Japonsko, Česko, Ukrajina, Poľsko, Rakúsko, Maďarsko, Španielsko, Francúzsko, Brazília, Rusko, Filipíny, Taliansko, Dánsko, USA)
*216 koncertov
*25 festivalových miest – Košice, Vysoké Tatry, Bardejov, Spišská Nová Ves, Spišská Kapitula, Rožňava, Michalovce, Sečovce, Humenné, Lipany, Jasov, Stropkov, Nižný Klátov, Veľký Šariš, Košické Oľšany, Beniakovce, Lúčka, Trebišov, Svinica, Helcmanovce, Veľké Kapušany, Užhorod (UA), Krosno (PL), Miškolc (H), Praha (CZ)
*5 štátov – Slovensko, Ukrajina, Poľsko, Maďarsko, Česko.
Zdroj: Svjatoslav Dohovič, mediálny manažér festivalu
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin