Víly sú prvou dokončenou skladateľovou operou, ktorú Wagner na rozdiel od svojich neskorších diel komponoval ešte v štýle nemeckej romantickej opery a pri tvorbe bol silne ovplyvnená Carlom Maria von Weberom a Heinrichom Marschnerom. Zaujímavosťou je, že opera Víly mala premiéru až päť rokov po autorovej smrti (29. júna 1888) na kráľovskom dvore v Národnom divadle v Mníchove v naštudovaní mladého Richarda Straussa a s premiérovým dirigentom Franzom Fischerom. „Napriek tomu, že sa dielo stretlo s úspechom, časom padlo takmer do zabudnutia a v súčasnosti sa uvádza len veľmi zriedkavo. Som veľmi rád, že sa po piatich rokoch od naštudovania Jej pastorkyne vracia do Košíc vynikajúci mladý český dirigent, špecialista na Wagnera Robert Jindra. Spolu s ním toto zabudnuté dielo vzkriesi v svojom košickom debute český režisér Lubor Cukr. V romantickom príbehu zasadenom do bavorských reálií konca 19. storočia sa okrem domácich sólistov predstavia aj zaujímaví a renomovaní zahraniční hostia,“ hovorí riaditeľ opery Karol Kevický.

Dirigent Robert Jindra sa do Košíc vracia po dlhšej dobe. Pred piatimi rokmi s operným súborom naštudoval úspešnú inscenáciu opery Jej pastorkyňa Leoša Janáčka. Absolvent pražského konzervatória v odboroch klasický spev a dirigovanie pôsobí od roku 2001 v pražskom Národnom divadle, v ktorom naštudovaldiela českého i svetového operného repertoáru a má na svojom konte aj niekoľko svetových premiér diel súčasných autorov. V rokoch 2006 – 2009 pôsobil v Deutsche Oper am Rhein (Düsseldorf/Duisburg), kde sa podieľal napríklad na príprave inscenácie Wagnerovho Prsteňa Nibelungovho či štyroch Janáčkových opier. Začiatkom roku 2010 úspešne hosťoval v Nórskej kráľovskej opere v Osle a v rokoch 2010 – 2015 bol  hudobným riaditeľom opery Národného divadla moravskosliezskeho v Ostrave. Okrem operných inscenácií pripravil množstvo reprezentatívnych operných koncertov a spolupracoval s mnohými českými symfonickými orchestrami.

Režisér Lubor Cukr sa v polovici februára tohto roka stal šéfom opery v Sliezskom divadle v Opave. Jeho kariéra odštartovala  v pražských muzikálových produkciách Pena dní, Jesus Christ Superstar a Evita, v ktorých odohral takmer 2000 predstavení. Od roku 1999 pôsobil ako pomocný režisér v pražskej Štátnej opere, kde spolupracoval s mnohými renomovanými zahraničnými režisérmi. Od roku 2013 do 2016 pôsobil v pražskom Národnom divadle ako vedúci umeleckej správy Štátnej opery, kde okrem iného pripravil rekonštrukciu pôvodnej  inscenácie Dominika Neunera Verdiho Otella z roku 1991 a v roku 2011 režíroval novú produkciu Verdiho Trubadúra. V roku 2006 režíroval pre Operu MozArt scénografickú rekonštrukciu opery Don Giovanni v Stavovskom divadle v Prahe. Venuje sa aj réžii muzikálov. V roku 2008 režíroval v Opéra de Nice Mozartovu operu Figarova svadba a od roku 2010 má za sebou viacero režijných počinov v jeho súčasnom domovskom divadle v Opave.

Scénu pre košické Víly navrhol Jaromír Vlček, kostýmy Josef Jelínek. Zaujímavé je aj sólistické obsadenie, v ktorom sa v Košiciach premiérovo predstaví viacero domácich i zahraničných hostí – francúzska sopranistka pôsobiaca v Nemecku Frédérique Friess, vychádzajúca hviezda maďarského operného neba a vynikajúca wagnerovská interprertka  Klára Vincze, talentovaný slovenský barytonista Pavol Kubáň, mladá česká sopranistka Barbora Řeřichová, z Bardejova pochádzajúc i basista Peter Paleček, ktorý svoju kariéru úspešne rozbieha v Čechách. Z už Košičanom známych hosťujúcich spevákov sa predstavia Aneta Hollá,  Jiří Přibyl a Zdenko Vislocký. Okrem hostí uvidia diváci v novom košickom opernom titule aj domácich sólistov Luciu Kašpárkovú, Tatianu Paľovčíkovú, Myroslavu Havryliuk, Vieru Kállayovú, Titusza Tóbisza, Michaelu Várady, Mariána Lukáča, Michala Onufera, Janette Zsigovú, Mareka Gurbaľa, Martina Kovácsa a Antona Baculíka.

 

Štátne divadlo Košice

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať