Slovenský dramaturg, scenárista, prekladateľ a básnik Albert Marenčin, ktorého meno sa spája s jedným z najtvorivejších období v 60. rokoch v slovenskej kinematografii, sa v júli dožíva 95 rokov. Prežil niekoľko spoločenských foriem a režimov, pritom sa počas celého života vďaka svojej kreativite dokázal realizovať vo viacerých umeniach. V rozhovore si spomína na svoje viac ako dvadsaťročné pôsobenie v slovenskom filme, ale príležitostne sleduje aj súčasnú kinematografiu a pomenúva, čo považuje za dôležité pre vznik kvalitného diela. Upozorňuje na schopnosť nafilmovať neviditeľné, ktorá je dôležitejšia ako okázalosť vonkajšieho výrazu. Film.sk pripomína aj sedemdesiate narodeniny dramaturga, scenáristu a pedagóga Mariana Puobiša, ktorý má na svojom konte viacero pamätných televíznych aj filmových projektov a azda najužšie spolupracoval s režisérom Miloslavom Lutherom.
V Novinkách časopis predstavuje dva slovenské filmy, ktoré vstúpia do kín počas leta. Už začiatkom augusta sa k divákom dostane film Petra Bebjaka Čiara z prostredia slovensko-ukrajinskej hranice, za ktorý získal na nedávno skončenom 52. MFF Karlove Vary Cenu za réžiu. Film rozpráva o hraniciach morálky v pašeráckom svete a jeho vznik vo Film.sk približuje režisér Peter Bebjak aj producentka Wanda Adamík-Hrycová, ktorí tému filmu považovali od začiatku za veľkú výzvu. Rubrika tiež informuje o koprodukčnom filme Jana Svěráka Po strništi bos, ktorý nakrútil podľa scenára svojho otca Zdeňka. Vracajú sa v ňom do obdobia protektorátu a sledujú životné peripetie hrdinov svojho prvého spoločného filmu Obecná škola, ktorý bol v roku 1992 nominovaný na Oscara v kategórii Najlepší cudzojazyčný film. Vo Film.sk o novej snímke hovorí samotný režisér i autor hudby Michal Novinski, ktorý je zároveň jej koproducentom. Pravidelne letné dvojčíslo prináša aj prehľad filmov, ktoré vstúpia do slovenskej distribúcie počas druhého polroka, ale pripomína aj začiatok sezóny projekcií pod holým nebom v letných kinách.
Dva slovenské a dva zahraničné tituly reflektuje Film.sk v rubrike Recenzia. Celovečerný hraný debut Terezy Nvotovej Špina netradične recenzuje grécky filmový kritik Panos Kotzathanasis, ktorý píše, že Nvotovej hraný debut v ňom vzbudil záujem vo vzťahu k slovenskej kinematografii. Do slovenského kontextu uvádza Špinu v krátkej recenzii filmová publicistka Zuzana Mojžišová, podľa ktorej film otvára dôležitú tému, len z neho až priveľmi kričí hlavná myšlienka. Nový film Jana Hřebejka Záhradníctvo: Rodinný priateľ, ktorý je prvou časťou veľkolepo koncipovanej trilógie, recenzuje filmový publicista Jaroslav Hochel. Podľa jeho slov filmu chýba dôsledná dramaturgická príprava a tiež je ťažké uveriť aj motiváciám postáv. Z aktuálnej ponuky zahraničných titulov v našich kinách mesačník hodnotí film Kráľ Belgičanov o vynútenej ceste belgického kráľa Balkánom, ktorý zanecháva po sebe množstvo otvorených tém a otázok súvisiacich s Európskou úniou, a nový film francúzskeho režiséra Oliviera Assayasa, mystický triler Personal Shopper s netradičným využívaním hororových prvkov, včlenených do existenciálnej drámy s príklonom k realizmu.
Po niekoľkých rokoch sa Film.sk v téme vracia k videopožičovniam. Redakcia natrafila len na desiatku aktívnych, pričom dve z nich boli v procese zániku. Napriek tomu reportáž z hľadania posledných mohykánov medzi videopožičovňami končí poznaním, že ešte stále existujú nadšenci, ktorí v tento koncept veria, hoci ich je čoraz menej. Bohatá je v letnom čísle rubrika Ohlasy, v ktorej mesačník informuje o júnových filmových podujatiach 25. Art Film Fest Košice, 10. Fest Anča Žilina a aj o novom festivale Park Film Fest v Trenčianskych Tepliciach. V rubrike Reportáž sa redakcia pozrela na nakrúcanie filmu Pivnica, ktorý podľa slovenského scenára Richarda Pupalu nakrúca ruský režisér Igor Vološin v hlavnej úlohe s francúzsko-americkým hviezdnym hercom Jeanom-Marcom Barrom.
V pravidelných rubrikách časopisu si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú animátorka Ivana Šebestová, dokumentarista Marek Šulík a producent Jakub Viktorín. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy o vzťahu k domácej kinematografii hovorí mladá hudobníčka Katarína Máliková, v rubrike Myslím si sa k spolitizovanej voľbe generálneho riaditeľa RTVS vracia publicista so špecializáciou na oblasť médií Tomáš Czwitkovics. Rubrika Ako ďalej, absolvent? predstavuje Adama Kuchtu, absolventa Ateliéru zvukovej skladby na FTF VŠMU. Ďalšie rubriky prinášajú podujatia na Slovensku a so slovenským filmom v zahraničí aj s rozšírenou informáciou o MFF v Karlových Varoch, LFŠ Uherské Hradiště a Letnom filmovom seminári 4 živly, prehľad distribučných premiér na oba letné mesiace, filmové týždenníky Týždeň vo filme z archívu SFÚ v programe televízie TA3, výročia v slovenskej kinematografii, aktuálne uzávierky, rebríček najpredávanejších publikácií a DVD nosičov v predajni Klapka.sk a ďalšie informácie Z filmového diania. Súčasťou čísla je aj príloha Domáce a zahraničné ocenenia slovenských filmov a tvorcov v roku 2016.
Pravidelne letné dvojčíslo uzatvára príloha Filmové čítanie, tentoraz s ukážkou z publikácie Neviditeľné dejiny dokumentaristov od Rudolfa Urca, ktorú Slovenský filmový ústav vydal v júni v edícii Studium. Vybraná kapitola je venovaná hudobnému skladateľovi Iljovi Zeljenkovi pri príležitosti júlového desiateho výročia jeho smrti. V letnom čísle pravidelne hodnotia slovenskí filmoví vedci a kritici slovenské celovečerné filmy prvého polroka 2017, sú medzi nimi tri dokumenty a šesť hraných filmov.
Mesačník o filmovom dianí na Slovensku Film.sk vydáva Slovenský filmový ústav (SFÚ), v roku 2017 vstúpil do 18. ročníka. Aktuálne číslo Film.sk 7-8/2017 je v predaji od 7. júla 2017 za 1 € vo vybraných slovenských kníhkupectvách, v predajni SFÚ na Grösslingovej ul. 43 v Bratislave – Klapka.sk a v Kine Lumière. Pre záujemcovo kúpu letného dvojčísla Film.sk 7-8/2017 v predajni Klapka.sk a v Kine Lumière je pripravená akcia: zdarma DVD Slávnosť v botanickej záhrade (1969).
Viac nawww.filmsk.sk a na https://www.facebook.com/mesacnikfilmsk/.
Slovenský filmový ústav (SFÚ)
SFÚ je jediná štátna organizácia v oblasti audiovízie na Slovensku. Jej hlavné úlohy, činnosti a pôsobnosť definuje audiovizuálny zákon č. 40/2015 Z. z. Súčasťou SFÚ ako pamäťovej a fondovej inštitúcie je špecializovaný filmový archív. Tvoria ho jedinečné filmové a s filmom súvisiace archívne fondy a zbierky, ktoré sú základom audiovizuálneho dedičstva SR.
Kontakt: Slovenský filmový ústav, Grösslingová 32, Bratislava, www.sfu.sk.
Predajňa Slovenského filmového ústavu – Klapka.sk
Predajňa Klapka.sk sa orientuje na ponuku audiovizuálnych diel, odbornej literatúry a sprievodných grafických materiálov. Ponúka publikácie, časopisy, DVD nosiče z produkcie SFÚ a ďalších slovenských či zahraničných vydavateľstiev, ďalej plagáty a fotosky k slovenským i zahraničným filmom, soundtracky, pohľadnice. Súčasťou je aj možnosť internetového predaja.
Kontakt: Klapka.sk, Grösslingová 43, Bratislava, www.klapka.sk.
Kino Slovenského filmového ústavu – Kino Lumière
Kino Lumière premieta domáce a zahraničné filmy, jeho prioritami sú súčasná slovenská a európska tvorba a archívne kino. Uvádza pravidelné cykly, a tiež prehliadky a festivaly. Ide o prvé kino na Slovensku, ktoré získalo za dramaturgiu Cenu slovenských filmových novinárov a Cenu Europa Cinemas. Sprístupnené sú štyri kinosály, vstupné je od 2,00 do 4,50 €. Kontakt: Kino Lumière, Špitálska 4, Bratislava, www.aic.sk/kinolumiere, www.navstevnik.sk
Slíovenský filmový ústav
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin