Miesto: Satelit, galéria dizajnu SCD, Hurbanove kasárne, Kollárovo nám. 10, Bratislava

Otváracie hodiny: 13.00 – 18.00, okrem pondelka

Trvanie: 6. september – 3. október 2018

Vernisáž: 5. september (streda) o 18:00

 

Venue: Satelit, galéria dizajnu SCD, Hurbanove kasárne, Kollárovo nám. 10, Bratislava

Opening hours: Wednesday – Sunday 1 pm – 6 pm, Tuesday 10 am – 6 pm

Duration: 6 September – 3 October 2018

Opening: 5 September (Wednesday), at 6 pm

 

Bratislava, 30.8.2018

Slovenské centrum dizajnu, galéria dizajnu Satelit a Slovenské múzeum dizajnu predstavujú monografickú výstavu slovenského typografa, kaligrafa a grafického dizajnéra Ľubomíra Krátkeho (1939) s názvom Typografia a kaligrafia. Výber vystavených diel pochádza z autorovho osobného archívu a zo zbierok Slovenského múzea dizajnu. Výstava kladie dôraz predovšetkým na autorovu knižnú tvorbu, resp. grafickú úpravu kníh a prácu s písmom.

Ľubomír Krátky dnes patrí medzi najvýznamnejších slovenských typografov, kaligrafov a grafických dizajnérov. Jeho profesionálna dráha sa začala v päťdesiatych rokoch v Prahe, kde študoval odbor grafická úprava tlačovín na Priemyselnej škole grafickej. Práve pri štúdiu tohto špecifického odboru v českom prostredí, kde knižný dizajn a typografia mali svoju hlboko zakorenenú tradíciu, získal hlboký vzťah k práci s písmom a ku grafickej úprave kníh. Remeslu typografa je verný dodnes. Práve veľké mená českej typografie, ako napríklad Karel Dyrynk, Method Kaláb, Oldřich Menhart či Oldřich Hlavsa ho veľmi ovplyvnili v jeho tvorbe. Po skončení štúdia v roku 1957 začal pracovať v Bratislave ako grafický dizajnér a vedúci technickej a výtvarnej redakcie pre vydavateľstvá Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Mladé letá a Slovenský spisovateľ. Externe pracoval aj pre rôzne iné slovenské i zahraničné vydavateľstvá a pôsobil aj pedagogicky na oddelení ilustrácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, kde prednášal knižnú typografiu.

Jeho tvorba je charakteristická najmä úctou k typografickej tradícii. Za rovnako dôležité považuje všetky zložky knihy od obálky až po tiráž. Knihu rieši komplexne ako trojrozmerný objekt a vždy chce mať vplyv aj na najmenší detail. Harmóniu považuje za základný princíp grafickej úpravy a typografické písmo za najdôležitejší stavebný prvok knižnej konštrukcie. Na výstave sú predstavené najmä tri hlavné línie jeho tvorby – práca na grafickom dizajne kníh edície Kruh milovníkov poézie vydavateľstva Slovenský spisovateľ, ktoré rieši už od roku 1964, rôznorodé detské knihy, na ktorých spolupracoval s viacerými významnými slovenskými ilustrátormi a voľné kaligrafické realizácie a knihy. Medzi jeho najznámejšie práce patrí napríklad detská kniha Zlatá brána z roku 1975, kde spolupracoval s Miroslavom Cipárom. Graficky upravoval takmer všetky knihy, ktoré ilustroval Albín Brunovský a s Dušanom Kállayom sa podieľal na vydaní knihy Alica v krajine zázrakov, ktorá získala mnohé ocenenia a vyšla v niekoľkých vydaniach aj v zahraničí.  Ľubomír Krátky sa zaoberá aj kaligrafiou, voľnou výtvarnou disciplínou. Hoci sa kaligrafia na Slovensku neteší veľmi veľkej popularite, v Slovenskom spisovateľovi vydali v roku 1984 výber poézie z edície Kruh milovníkov poézie v kaligrafickej forme. V roku 2001 vyšla bibliofília Daniel – Danielov sen s kaligrafiou biblického textu Ľubomíra Krátkeho a leptami Dušana Kállaya.

Ľubomír Krátky za svoju tvorbu získal početné ocenenia na Slovensku aj v zahraničí, samostatne vystavoval v Prahe, v Bratislave a v Rakúsku a publikuje do odborných časopisov. Cieľom výstavy je okrem monografickej prezentácie autora aj upozorniť verejnosť na nenápadnú, prehliadanú, ale zato mimoriadne dôležitú a nosnú prácu knižného dizajnéra.

Bratislava, 30 August 2018

 

The Slovak Design Center, Design Gallery Satelit, and Slovak Design Museum are introducing a monographic exhibition of the prominent Slovak calligrapher and graphic designer, Ľubomír Krátky (1939), titled Typografia a kaligrafia. The selection of exhibited works originates from the author’s personal archive and the collections of Slovak Design Museum. The exhibition primarily focuses on the author’s book design, resp. book graphics and works with type.

Today Ľubomír Krátky belongs among the most distinguished Slovak typographers, calligraphers, and graphic designers. His professional career started in the ‘50s in Prague where he studied the field of graphics for print at Technical College of Graphics. It was during his studies of the specific field in the Czech environment, where book design and typography had deeply established tradition, that his relationship to working with type and book layout started. He still pursues typography until now. The great names of Czech typography, such as, for instance, Karel Dyrynk, Method Kaláb, Oldřich Menhart, and Oldřich Hlavsa; have had a significant influence on his work. After completing his studies in 1957, he started to work in Bratislava as a graphic designer, and head of technical and artistic editorial board for the publishing houses Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Mladé letá, and Slovenský spisovateľ. Externally, he also worked for various other Slovak and foreign publishing houses and also worked as a pedagogue at the Department of Illustration at Academy of Fine Arts in Bratislava where he lectured on book typography.

His work is characteristic mainly with its respect to typographic tradition. For him, all the parts of a book are equally important — from its cover to imprint. He approaches a book in its complexity as a three-dimensional object, and he wants to influence even the smallest detail. He considers harmony as the fundamental principle of graphic layout and typographic type as the most crucial building block of book construction. The exhibition presents mainly three lines of this work: first the graphic design of the book edition Kruh milovníkov poézie, published by the Slovenský spisovateľ publishing house — he has been working on it since 1964, then it looks at various books for children on which he cooperated with prominent Slovak illustrators; it concludes with free calligraphic realisations and books. Among his outstanding works, there is, for example, a children’s book, Zlatá brána, from 1975, he cooperated on it with Miroslav Cipár. He did the layout of almost all books illustrated by Albín Brunovský, and with Dušanom Kállay, he participated on publishing the book Alica v krajine zázrakov — it won many awards and was published in several editions also abroad.

Ľubomír Krátky pursues calligraphy — a free art discipline, too. Although calligraphy is not very popular in Slovakia, in Slovenský spisovateľ, they published a selection of poetry from the Kruh milovníkov poézie edition in a calligraphic form. In 2001, the bibliophile, Daniel – Danielov sen, was published with calligraphy of a Biblical text by Ľubomír Krátky and Dušan Kállay’s etching.

Ľubomír Krátky has won numerous awards for his work in Slovakia and abroad, he had solo exhibitions in Prague, Bratislava, and Austria; he publishes in specialist journals. Besides the monographic presentation of the author, the exhibition aims to draw the public eye to the inconspicuous, overlooked, but extremely important and principal work of the book designer.

 

Kurátor / Curator: Gabriela Ondrišáková

Architektúra výstavy / Exhibition Architecture: Andrea Ďurianová

Grafický dizajn / Graphic design: Ľubomír Krátky

 

Organizátori / Organisers

Slovenské centrum dizajnu / Slovak Design Centre

Slovenské múzeum dizajnu / Slovak Design Museum

Satelit, galéria dizajnu SCD / Design Gallery Satelit

 

Generálny partner SCD / SDC General Partner: J &T Banka

Hlavný mediálny partner SCD / SDC Main Media Partner: Designum

Mediálni partneri SCD / SDC Media Partners: Artplan, BKIS, Citylife, Designby, Kam do mesta, Obchodnaulica.sk, RTVS: Rádio_FM

 

Kontakt / Contact: Helena Cibulková: +421 918110247, satelit@scd.sk

 

Slovenské centrum dizajnu

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať