Autori: Marko BLAŽO, Michal ČERNUŠÁK, František DEMETER, Lucia DOVIČÁKOVÁ, Rastislav PODHORSKÝ, Erik ŠILLE, Ján VASILKO, Viktor FREŠO, Marek KVETAN, Miro TRUBAČ, Ján ZELINKA, Vlasta ŽÁKOVÁ

 

Miesto / kontakt: Galéria umelcov Spiša (GUS) – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja                                                                

Termín výstavy:                25. 7.– 2. 12. 2018

Vernisáž výstavy:              streda, 25. 7. 2018 o 17.00

Autor a kurátor:                PhDr. Vladimír Beskid – GUS 

 

Produkčná spolupráca a kontakt pre médiá:    Mgr. Lenka Králová – GUS, projekty@gus.sk

Premiérový výstavný projekt Galérie umelcov Spiša pod názvom Maľbou vanie, sochou mrazí… predstavuje kurátorskú sondu do aktuálneho diania na slovenskej výtvarnej scéne v oblasti maľby a sochárstva. Výstava prináša otvorenú konfrontáciu rozličných podôb súčasnej maľby a sochy v dielach 12 umelcov strednej generácie, ktorí dnes spolu vytvárajú mozaiku slovenského „sochobrazu“. Výstava je realizovaná v rámci cyklu výstav TÉMA, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
 
Premiéra výstavy v kurátorskej koncepcii PhDr. Vlada Beskida – GUS prináša otvorenú konfrontáciu rozličných podôb súčasnej maľby a sochy na slovenskej výtvarnej scéne v dielach 12 umelcov strednej generácie, ktorí dnes spolu vytvárajú mozaiku slovenského “sochobrazu”. Cyklus výstav TÉMA 2018 podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.
 

V kontexte galerijnej dramaturgie upresňuje riaditeľka GUS Mgr. Lucia Benická: „Cieľom výstavného cyklu TÉMA je prezentovať originálne a kvalitne odborne spracované produkcie s unikátnym kurátorským rukopisom. “Sochobraz“ je výrazným osviežením výstavného programu s prelínaním sochy i maľby: stáva sa výskumnou sondou tvorby strednej a mladej generácie na súčasnej slovenskej výtvarnej scéne. Súčasťou projektu bude katalóg, prednášky i vzdelávacie programy pre rôzne cieľové skupiny.“

GUS je ideálna platforma na toto tvorivé stretnutie – poskytuje aj možnosti prezentácie diel v exteriéri, v galerijnej záhrade sôch.“

Výstava sa sústreďuje predovšetkým na strednú a mladú generáciu slovenských výtvarníkov/-čok, narodených v 70. a 80. rokoch minulého storočia a to od najstaršieho Marka Blaža (1972) až po zástupcu najmladšej generácie Rastislava Podhorského (1990). Ide  teda o generáciu, ktorá nastúpila na našu výtvarnú scénu po roku 2000 a výrazne spolu vytvárala jej podobu aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Tento výstavný „rozhovor“ prináša súčasný výtvarný jazyk v oblasti maľby a sochárstva a celú škálu autorských prístupov.  Ako uvádza autor a kurátor projektuPhDr. Vlado Beskid: Jedným zo zámerov výstavy je  predstaviť  a formátovať súčasnú problematiku figúry, figurálnosti a odtlačkov telesnosti v dnešnej maľbe a soche, otvorenie rodových otázok a ich kritické reflektovanie v „mocenskom“ priestore galérie. V neposlednom rade výstava prezentuje aj stretnutie a porovnanie dvoch výtvarných škôl na Slovensku, absolventov bratislavskej Vysokej školy výtvarných umení (Blažo, Černušák, Demeter, Kvetan, Podhorský, Šille, Trubač) a košickej Fakulty umení Technickej univerzity, predovšetkým Katedry výtvarných umení a intermédií (Dovičáková, Vasilko, Zelinka, Žáková).“

Na základe istých príbuznosti umeleckých prístupov a spôsobov uvažovania sú výtvarné diela autorov/-riek na výstave delené do troch nosných blokov:

I. Extrovertné maliarske pole – premietanie do súčasnej maľby globálneho sveta masmediálnych informácií, politicko-sociálnych otázok, vstup počítačových dát a manipulácií, kritické reflektovanie dneška a pod. (M. Blažo, M. Černušák, L. Dovičáková, E. Šille).         

II. Vnútorný svet maľby– introvertná línia maľby, skúmanie vlastného média  a jeho jazyka; vzťahovanie sa  k dejinám umenia; materiálové a priestorové vykročenie z tradičnej obrazovej kultúry a pod. (M. Blažo, F. Demeter, R. Podhorský, J. Vasilko).

III.  Rozbitá schránka telesnosti – vo sfére sochy ide o „rozptýlené“ pole modelovania prístupov v priestore – od sochy, objektu k inštaláciám a prostrediam; fragmentárnosť a tvarový morfing sochárskej formy; príklon k figurálnosti a telesnosti atď. (V. Frešo, M. Kvetan, M. Trubač, J. Zelinka, V. Žáková).

 

Zdroj: Galéria umelcov Spiša

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať