Pôvodná slovenská televízna tvorba bude mať šancu preniknúť na medzinárodný trh

Slovensko podporuje vývoz mnohých produktov, ktoré sú dielom našich šikovných ľudí. Položila som si otázku, prečo by sme nemali to isté urobiť aj v prípade našich televíznych audiovizuálnych diel, ktoré sú mimoriadne kvalitné a majú preto šancu preniknúť na medzinárodný trh„, povedala Ľubica Laššáková a dodala, že slovenská televízna produkcia je dlhodobo na vysokej úrovni a ako taká si takúto podporu zaslúži. Príklady z iných krajín podľa jej slov jasne ukazujú, že takáto podpora má nielen kultúrny, ale aj ekonomický zmysel. Úspechy na zahraničných trhoch zvyšujú výnosy a zisky, ktoré sú následne zdanené.

Keď sledujeme dnešné trendy, ktoré jednoznačne smerujú do oblasti takzvanej Quality TV, čiže toho, čo poznáme pod názvami Netflix, alebo HBO, vidíme, že televízna produkcia dnes dokáže nielen konkurovať, ale aj porážať kedysi neotrasiteľne pevné postavenia svetových filmových štúdií. V tomto trende je aj miesto pre slovenské audiovizuálne televízne produkty. A to chceme podporiť„, uviedla ministerka kultúry a dodala, že seriálové fenomény akými sú Narcos, House of Cards, alebo Hra o tróny pozná celý svet a nevznikli vo filmových štúdiách.

Výber partnera pre podporu distribúcie chce ministerstvo kultúry riadiť iba čiastočne. Projekt počíta s tým, že tri oslovené televízie RTVS, TV Markíza a TV JOJ budú mať pri výbere partnera každá  po    20 % hlasov a zvyšných 40% si ponechá ministerstvo.

 

Zároveň vznikne Rada pre podporu medzinárodnej distribúcie domácej audiovizuálnej televíznej tvorby, ktorú budú tvoriť práve experti nominovaní televíziami a odborníci z MK SR. „Celý proces tak nastavíme plne transparentne“, vysvetlila ministerka.

„Ponuky distribučných spoločností očakávame do konca augusta a na jeseň by sme chceli vybrať partnera. V prvom kole plánujeme takto podporiť okolo 15 vybraných projektov, t.j. priemerne 5 od každej z oslovených televízií. Verím, že tento projekt bude úspešný a zahájime tak novú tradíciu, ktorá dlhodobo a systémovo pomôže televíznym tvorcom získať nové zdroje a udržať súčasnú vysokú kvalitu.„, povedala na záver ministerka Ľubica Laššáková.

 

      

 

Oslovené spoločnosti

  • All3media International (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť so sídlom v Londýne. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy ako Taxík, alebo O desať rokov mladší).
  • BETA Film GmbH (etablovaná nadnárodná distribučná firma so sídlom v Mníchove. Na Slovensku poznáme z jej katalógu seriál Búrlivé víno, ktorý distribuuje v zahraniční, alebo seriál Mária Terézia, ktorý tiež distribuuje v zahraničí).
  • Endemol Shine Group Licensing (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť so sídlom v Londýne. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy Big Brother, MasterChef, Tvoja tvár znie povedome).
  • Fremantle Media (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť so sídlom v Londýne. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy Superstar, Česko Slovensko má talent, X Factor, 5 proti 5).
  • Global Agency (jedna z nových spoločností, ktorá prudko expanduje. Sídli v Istambule. Je distribútorom slovenského formátu Zem spieva, poznáme aj jej projekty Matky a dcéry, Feriha).
  • ITV Studios Global Entertainment (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť so sídlom v Londýne. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy Bez servítky, Štyri svadby).
  • Sony Pictures Television (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy Milionár, Deň D).
  • Talpa Media/Talpa Global (etablovaná nadnárodná distribučná spoločnosť. Na Slovensku poznáme z jej katalógu programy Hlas Česko Slovenska, Milujem Slovensko, Strom prianí).

 

Zdroj: Komunikačný odbor

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať