Ministerka kultúry Natália Milanová dnes na tlačovej konferencii predstavila veľký balík nových mediálnych zákonov pre 21. storočie.
Moderné zákony, ktoré pomôžu novinárom pracovať slobodne a bezpečne
Nové zákony majú za cieľ pretransformovať slovenskú mediálnu legislatívu, zmodernizovať ju a urobiť ju funkčnou pre 21. storočie. Veľkou prioritou reformy je tiež pomôcť novinárom, aby mohli vykonávať svoju prácu slobodne a bezpečne.
“Ide o reformný balík, ktorým nahrádzame zastarané zákony, ktoré čiastočne vznikali ešte za Vladimíra Mečiara. Predstavme si tú dobu – používali sme tlačidlové telefóny, na internet sa chodilo do internetových kaviarní a bolo to takmer 10 rokov do vzniku Facebooku. Som rada, že po prijatí tohto balíka zákonov sa mediálny trh na Slovensku konečne dostane po legislatívnej stránke na európsku úroveň a do 21. storočia,” povedala ministerka kultúry Natália Milanová.
Ministerstvo kultúry prostredníctvom týchto krokov prináša komplexnú mediálnu reformu. Viac ako 250 paragrafov rieši kľúčové témy ako transparentné vlastníctvo médií, ochrana zdroja, zrovnoprávnené práva a povinnosti pre televíziu, rozhlas, tlačené aj online médiá, riešenie online video platforiem a podobne. Práve legislatívne vyriešenie online médií bolo témou, ktorú sa neúspešne pokúšali uchopiť doterajšie vlády už od roku 2004, no až návrh terajšieho vedenia MK SR priniesol dlhoočakávané a nevyhnutné riešenie tejto otázky.
“Požiadavky na zmodernizovanie mediálnych zákonov prichádzali už aj za predchádzajúcich vlád. Dnes však môžeme byť radi, že sa na to SMER a vláda Róberta Fica vykašľali, pretože dopady by boli nelichotivé,” doplnila Natália Milanová.
Balík mediálnych zákonov vznikal niekoľko mesiacov. Ministerstvo kultúry ho tvorilo v spolupráci so zástupcami šéfredaktorov a odborníkmi z praxe. Okrem odborných diskusií rezort kultúry zároveň viedol rokovania s koaličnými partnermi, aby zabezpečil maximálny konsenzus a ľahší priebeh a schválenie v Národnej rade.
Mediálny zákon – transparentnosť a lepšie podmienky
Nový zákon o mediálnych službách z dielne ministerstva kultúry upravuje televíziu a rozhlas bez ohľadu na to, či vysielajú štandardne, alebo online. Zároveň zavádza pre televízie a rozhlas viacero práv a povinností. Po novom si každý sledovateľ (divák, poslucháč, čitateľ) bude vedieť dohľadať, kto je vlastníkom daného média. Zákon tiež zlepší podmienky pre znevýhodnené skupiny nepočujúcich a nevidiacich zvýšením pomeru titulkovania až na 100% či hlasového komentovania na 50% pri verejnoprávnych médiách. Definovaná bude tiež ochrana zdroja, spoločné pravidlá pre reklamu, lepšia ochrana maloletých i redakčná zodpovednosť za obsah, ktorý dané médium zverejňuje.
Autorský zákon – pomoc autorom, podpora výskumu a obmedzenie technologických gigantov
Novela autorského zákona zavedie viaceré digitálne výnimky, napríklad pre čerpanie údajov (tzv. data mining). Ochráni aj domácich vydavateľov internetových periodík pred predátorskými praktikami sociálnych sietí a vyhľadávačov. Dôležitou novinkou je aj tzv. bestseller clause – ide o právo na dodatočnú odmenu. Ak sa autor dohodne s vydavateľom na odmene za svoje dielo, avšak daná kniha, film či iné dielo sa stane obzvlášť úspešným, vydavateľ bude mať povinnosť podeliť sa s autorom o výnosy z predaja.
Zákon o publikáciách – zjednotenie pravidiel
Súčasťou veľkého balíka nových mediálnych zákonov je aj tretí zákon – Zákon o publikáciách, ktorý nahrádza zastarané zákony (tlačový zákon z roku 2008 a zákon o povinných výtlačkoch ešte z čias Mečiara v roku 1997). Zjednocuje prostredie pre tlačové agentúry, vydavateľov tlače a webové portály. Rezort kultúry chce prostredníctvom neho poskytnúť rovnakú štartovaciu čiaru pre všetky typy „tlače“. Zároveň ním vytvára podmienky pre verejne dostupný register médií. Definuje tiež rámec sponzoringu, ktorý sa síce dial aj doteraz, no nebol vyriešený zákonom.
V tejto súvislosti sa zákony dotknú i dezinformačných médií – ak chcú mať práva ako médiá, musia sa na ne vzťahovať i povinnosti.
Posledná aktualizácia: 23. novembra 2021 / MKSR Admin