„Albert Marenčin bol scenárista, dramaturg, prekladateľ, básnik, výtvarník a predovšetkým surrealista. V 60. rokoch minulého storočia bol vedúcim I. tvorivej skupiny, na ktorej pôde vznikli tie najprogresívnejšie diela onej dekády,“ hovorí kurátor Filmotéky Kina Lumière Michal Michalovič. „Ešte v marci nás zastihla smutná správa o jeho úmrtí, preto cieľom cyklu Hommage: Albert Marenčin je aspoň stručne pripomenúť Marenčinove inšpiračné zdroje, jeho scenáristickú prácu, ale aj pôsobenie v tvorivej skupine,“ vysvetľuje zaradenie cyklu do filmotékového programu.

 

Cyklus piatich filmových večerov má vnútornú štruktúru, do výberu ju vniesol filmový a výtvarný teoretik Juraj Mojžiš, Marenčinov blízky  priateľ a spolupracovník. Diváci uvidia dva francúzske filmy Pépé le Moko (1937) režiséra Juliena Duviviera, jedného z typických predstaviteľov tzv. poetického realizmu, a mnohoznačný film Vlani v Marienbade (1961) režiséra Alaina Resnaisa, ktorý rozbíja bežné vnímanie času v chronológii udalostí. Pépé le Mokopatril k dielam formujúcim osudový príklon študenta k čaru i tajomstvu rozprávačského umenia sprostredkovaného médiom filmu a Vlani v Marienbadezasa suverénne zdôraznil rozprávačovu individualitu, ktorá v aktuálnom čase znamenala legendárny impulz českému a slovenskému ´novovlneniu´,“ povedal o výbere dvoch francúzskych filmov Mojžiš. „Napokon, práve takýmito cestami Albert Marenčin prehĺbil svoj záujem o tzv. silné filmy a o ich pretrvávajúci význam. A naisto si nemýlil inšpirujúce momenty tvorby s rôznymi ´diplomatickými´ hrami a inými nečistotami schvaľovacích procesov socialistickej kinematografie.“

 

Zo slovenských filmov sa premietne Pieseň o sivom holubovi (1961) Stanislava Barabáša, ku ktorému napísal Marenčin scenár spolu s Ivanom Bukovčanom, Panna zázračnica (1966) Štefan Uhra, adaptácia rovnomennej novely Marenčinovho priateľa, spisovateľa Dominika Tatarku, a Sladký čas Kalimagdory (1968) Leopolda Laholu, ktorý mu ako exulantovi umožnil nakrútiť práve Marenčin. Podľa Mojžiša „dokumentujú rôzne vrstvy Marenčinovho pôsobenia v slovenskom filme. Pieseň o sivom holubovireprezentuje v našom výbere autorskú účasť v podobe scenára, a teda aj významný podiel na dešifrovaní skrytých významov inšpiratívne zreťazených príbehov. Panna zázračnicaa Sladký čas Kalimagdoryzasa ukazujú v danom čase nezastupiteľnú úlohu dramaturga pri výbere a scenáristickej príprave literárnej látky i na jej filmovej vizualizácii. Uhrove čítanie Panny zázračniceDominika Tatarku nepochybne prehĺbili motívy reflektujúce kruté skúsenosti oboch totalitných spoločností. Adaptácia fantazijného príbehu Jana Weissa vo filme Leopolda Laholu Sladký čas Kalimagdoryzasa posilnila líniu zložito štruktúrovaných príbehov a ich znepokojujúcej vizualizácie,“ uzatvára Mojžiš.

 

 

Výber filmov v cykle Hommage: Albert Marenčin nevyčerpáva záujmy a pôsobenie Alberta Marenčina v oblasti kinematografie, „no veríme, že je to dôstojná pripomienka tejto pozoruhodnej osobnosti, okrem iného aj regenta ubudoxológie pre Slovensko a priľahlé oblasti,“ uzatvára Michal Michalovič. Všetky filmy sa premietnu v druhej polovici mája, tri z nich lektorsky uvedie Juraj Mojžiš.

 

14. máj o 18:15 – Pépé le Moko, r. Julien Duvivier, 1937, 86‘ – lektorský úvod: Juraj Mojžiš

16. máj o 18:15 – Vlani v Marienbade, r. Alain Resnais, 1961, 90‘

21. máj o 18:15 – Pieseň o sivom holubovi, r. Stanislav Barabáš, 1961, 99‘– lektorský úvod: Juraj Mojžiš

23. máj o 18:15 – Panna zázračnica, r. Štefan Uher, 1966, 93‘

28. máj o 18:15 – Sladký čas Kalimagdory, r. Leopold Lahola, 1968, 101‘ – lektorský úvod: Juraj Mojžiš

 

 

Viac informácií o filmoch v cykle Hommage: Albert Marenčin:

http://www.kino-lumiere.sk/klient-863/kino-241/stranka

 

Viac informácií a program Kina Lumière:

http://www.kino-lumiere.sk/

 

FB profil Kina Lumière:

https://www.facebook.com/kinolumiere/

 

 

 

 

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať