Rok 1918 je v histórii strednej Európy spájaný s kolapsom impérií a vznikom nových národných štátov. V dozvukoch prvej svetovej vojny a prudkého rozpadu Ruskej, Habsburgskej a Ottomanskej ríše vzniklo na politickej mape Európy deväť nových štátov: Rakúsko, Maďarsko, Kráľovstvo Srbov, Chorvátov a Slovincov, Československo, Poľsko, Lotyšsko, Litva, Estónsko a Fínsko. Pripomínanie udalostí roku 1918 v strednej Európe znamená osvetľovanie spoločnej skúsenosti, ktorá nie je veľmi dobre známa v západnej Európe. Rok 1918 totiž neoznačuje len zrod nových národných štátov, ale je aj symbolom túžby mnohých ľudí v Európe po vytvorení lepšej budúcnosti a prijatí modernosti. Roky, nasledujúce po vyhláseniach nezávislosti v celom regióne, boli časom zásadných politických a spoločenských zmien: časom vytvárania demokracií, testu ich limitov a objavovania sociálneho štátu, časom bezprecedentného sťahovania z vidieku do miest a experimentov v umení, vede a technike, ktoré inšpirujú ľudí na celom svete dodnes. Roztrieštený rád sveta umožnil mnohým pôvodne marginalizovaným občanom, ženám, imigrantom, invalidom, chopiť sa novej úlohy v spoločnosti. Tieto ambície sa odrazili v bezprecedentne prekvitajúcom umení v nových národných štátoch. Čo sme si ponechali z tohto obdobia? Aký je dnes zmysel avantgardy? A aká je dnes úloha dejinnej pamäti v umení?

Too Soon Too Late sa dotýka týchto otázok prostredníctvom pohybu. Pôvodom in situ performatívnej výstavy Too Soon Too Late je rozhovor umelcov z Rakúska, Belgicka, Českej Republiky, Maďarska, Litvy, Poľska, Rumunska a Slovenska o minulosti, súčasnosti a budúcnosti Európy a performatívnych umení iniciovaný Českým centrom v Bruseli. Výsledná performatívna výstava reflektuje formatívne zmeny, ktoré sa udiali za sto rokov v „novej Európe“, a dedičstvo avantgardy s odstupom troch generácií. Z každej zúčastnenej krajiny sú do dialógu prizvaní výnimoční umelci, ktorí prinášajú rôzne perspektívy v jedinečných formách. Návštevníci sa budú môcť voľne prechádzať a pozerať krátke tanečné diela, performatívne akcie a videoinštalácie, ktoré budú prebiehať v 90 minútovej slučke. Každý môže sledovať niektorú z akcií a určiť si svoje vlastné poradie vecí dejúcich sa v performanciách.

Zúčastnení umelci:
Miřenka Čechová & Markéta Vacovská (Česká republika)
Monika Drozyńska (Poľsko)
Dada von Bzdülöw Theatre: Katarzyna Chmielewska, Jakub Truszkowski, Leszek Bzdyl, Katarzyna Ustowska, Anna Steller, Piotr Stanek (Poľsko)
Zsolt Sőrés (Maďarsko)
Florin Flueras (Rumunsko) & Brynjar Åbel Bandlien (Nórsko)
Agnija Šeiko, Gintarė Marija Ščavinskaitė (Litva)
Aldina Michelle Topcagic (Rakúsko)
Stanislav Dobák (Slovensko) & Jamie Lee (Belgicko)
Ballets Confidentiels: Johanne Saunier, Ine Claes (Belgicko)

Umelecká a technická koordinácia:
Tomáš Procházka, Cristina Maldonado, Jan Kalivoda, Martina Pecková Černá, Viktorie Schmoranzová  (Česká republika)

Poďakovanie Iulii Popovici (divadelná kritička a novinárka zaoberajúca sa kultúrou – Rumunsko) za jej prínos k názvu tohto projektu.

Hlavní organizátori:
České centrum Brusel
http://brussels.czechcentres.cz/

Institut umění – Divadelní ústav, Česká republika
www.idu.cz
www.performczech.cz

BOZAR, Centre for Fine Arts, Brussels
www.bozar.be

Partneri
Polish Institute, Brussels
Zbigniew Raszewski Theatre Institute, Poland
Theatre Institute, Slovakia
Service Cultural of Embassy of Hungary, Brussels
Hungarian Theatre Museum and Institute, Hungary
Lithuanian Culture Institute, Vilnius
Romanian Cultural Institute Brussels
The National Centre for Dance, Romania
Austrian Cultural Forum, Brussels

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať