Prvou divadelnou premiérou sezóny bude 6. októbra uvedenie Shakespearovho Hamleta. Najznámejšia a najčastejšie citovaná divadelná hra bude mať tentoraz podobu tanečného divadla z autorskej dielne režiséra Ondreja Šotha, ktorý do svojho tímu v pozícii choreografov pozval sólistu košického baletu Maksyma Sklyara a odchovanca kubánskej tanečnej školy Nelsona Reguera Pereza.
Divadelnou udalosťou jesene by malo byť 27. októbra 2017 uvedenie opery Giuseppe Verdiho Falstaff, o ktorej istý divadelný teoretik vyhlásil, že ak by sa niekto pokúšal spísať sedem divov hudobného sveta, tak by medzi nimi určite nechýbala. V tomto diele sa stretli dve geniálne umelecké osobnosti, dvaja majstri svojho remesla: najväčší dramatik a básnik všetkých čias William Shakespeare a Giuseppe Verdi, ktorý mal k dispozícií jedno z najlepších libriet opernej histórie: spracovanie postáv, príbehu a motívov z Veselých paní windsorských a Henricha IV. v prepise libretistu a skladateľa Arriga Boita. V košickom divadle k týmto dvom osobnostiam pribudne ešte jedna. Réžiu košického Falstaffa bude mať v rukách svetoznámy filmový a divadelný režisér Jiří Menzel , ktorý za svoj film Ostře sledované vlaky získal v roku 1966 sošku Oscara a na prestížnu filmovú cenu bol nominovaný v roku 1985 aj jeho film Vesničko má středisková.
Po 57 rokoch sa 17. novembra 2017 vráti na javisko košického divadla Ujo Váňa z pera Antona Pavloviča Čechova. Klasickú komédiu plnú irónie a smiechu cez slzy bude v Košiciach režírovať Lukáš Brutovský. V titulnej postave Ivana Petroviča Vojnického uvidia diváci Stanislava Pitoňáka. V postave Alexandra Serebriakova, ktorý svojim príchodom na vidiek zmení všetko, sa predstaví hosťujúci Jozef Stražan. Jeho mladú ženu Jelenu si zahrá Alena Ďuránová.V inscenácii budú účinkovať aj Tatiana Poláková, Beáta Drotárová, Michal Soltész, Juraj Zetyák a Ľuba Blaškovičová.
Prvou premiérou roka 2018 bude 19. januára 2018 na Malej scéne Štátneho divadla Košice slovenská premiéra novej hry košickej autorky Adriany Krúpovej s názvom Ešte sa to dá zachrániť v réžii Juraja Bielika. Hra vznikla v rámci projektu Divadelného ústavu Ódy a frašky. Krúpová tentoraz siahla po téme, ktorá nie je až tak vzdialená . „Ako sa dostať rýchlo k peniazom z eurofondov? Ako sa rýchlo dostať k biznisu, ktorý má svoje výhody? Jedna rodina, jeden nápad a spoločný ťah na bránu. Adriana Krúpova vytvorila hru zo sveta divadla i biznisu zároveň. Ak sa hľadá lukratívne zameranie nového podniku, ukáže sa, že svet divadla je asi tým najvzrušujúcejším, najlákavejším i najzaujímavejším. Jeho zákulisné intrigy, grantové stresy, umelé i skutočné vykazovanie činnosti. Ak by to nebola rafinovaná skutočnosť, možno by to vyšlo ako paródia,“ hovorí charakteristika pripravovaného predstavenia .
Vo februári bude prvým premiérovým javiskom opäť Malá scéna ŠD Košice. Činohra tu 16. februára 2018 v slovenskej premiére uvedie hru súčasného francúzskeho dramatika Joëla Pommerata Znovuzjednotenie Koreí v réžii Júlie Rázusovej. Hoci by to názov mohol naznačovať, Pommeratova hra vôbec nie je o politike. Na javisku sa objaví 24 mužov a 28 žien, ktorí milujú, zamilovali sa, alebo milujú niekoho iného, alebo iba počuli o láske. V brilantných dialógoch jedného z najvýraznejších zjavov súčasnej francúzskej drámy rozohrajú sled krátkych situácií, niekedy ironických, niekedy groteskných, inokedy absurdných, ale predovšetkým ľudských, ktoré spája jediné. Snaha o zjednotenie sveta mužov a žien a snaha o hľadanie cesty k sebe.
Druhým novým operným titulom budúcej sezóny budú Hoffmannove poviedky Jacquesa Offenbacha, ktoré divadlo uvedie 23. februára 2018 v Historickej budove ŠD Košice. V réžii maďarského režiséra Imre Halasiho odznie opera, ktorú Offenbach napísal v období, kedy mal ako operetný skladateľ svoju najväčšiu slávu už za sebou. Podarilo sa mu skvele vystihnúť dvojitosť Hoffmannových príbehov, ich spojenia vznešeného s podradným, vážneho s groteskným, normálneho s nenormálnym. Offenbach v Hoffmannových poviedkach rekapituluje mnohé zo svojho operetného arzenálu, vďaka čomu dokazuje obdivuhodnú invenciu a dramatický cit, hodný najväčších majstrov francúzskej lyrickej opery.
V závere uplynulej sezóny mal derniéru klasický balet Petra Iľjiča Čajkovského Labutie jazero. Na javisko košického divadla sa jedno z vrcholných diel svetového baletného repertoáru vráti už 23. marca 2018 v premiére nového naštudovania, ktoré bude v znamení spolupráce dvoch významných svetových osobností baletu. Choreografiu vytvorí Vladimír Malakhov, o réžiu sa postará Ondrej Šoth.
Diváci sa v novej sezóne môžu tešiť aj na návrat režiséra Michala Spišáka, ktorého rukopis nieslo viacero úspešných inscenácií vrátane doteraz hraného Toma, Dicka a Harryho či Voľnomyšlienkara. V jeho réžii naštuduje činohra čiernu detektívnu komédiu súčasnej autorky Line Knutzonovej Remeselníci, ktorá bude mať premiéru 13. apríla 2018 v Historickej budove ŠD Košice. Knutzonovej komédia odhaľuje všetky strasti prestavieb a rekonštrukcií. Nielen finančné, ale aj fyzické a psychické. Ak sa totiž raz povie, že za týždeň to bude hotové a na starosti to má záhadná skupinka remeselníkov, tak o komplikácie nie je núdza.
Dona Giovanniho z pera Wolfganga Amadea Mozarta zvyknú odborníci titulovať ako operu opier. Dielo z posledných rokov života geniálneho skladateľa uvedie košická opera v premiére 25. mája 2018 v réžii známeho slovenského filmového a divadelného režiséra Juraja Nvotu. Don Giovanni, ako napokon všetky fenomenálne umelecké diela, sa akoby vymyká mimo čas a priestor, v ktorom ho Mozart napísal. Fascinujúcou spätosťou hudby s mimohudobnými významami smelo konkuruje najlepším hudobným drámam všetkých období a zameraní.
Poslednou premiérou sezóny 2017/2018 bude 8. júna 2018 na Malej scéne ŠD Košiceuvedenie autorského projektu Sára Salkházy súčasného slovenského dramatika Kamila Žišku. Autor, ktorý hru so súborom činohry aj naštuduje, sa nechal inšpirovať príbehom ženy, ktorá je bytostne spätá s Košicami. Žena s rukami vo vreckách, ako sa aj sama Sára Salkházy nazývala, sa nezmazateľne zapísala do dejín mesta. Bola intelektuálkou z dobrej a zabezpečenej rodiny. Žila bohémskym životom novinárky, ale prešla veľkým prerodom a stala sa z nej mučeníčka viery. Jej silné sociálne cítenie, láskavosť i zvedavosť sa prejavovali v každom konaní, v práci, v záujmoch i písaní. Články, ktoré písala pod menom Sifax, ľudia oduševnene čítali a diskutovali o nich. Až v 29 rokoch našla svoje pravé povolanie v Spoločnosti sociálnych sestier. Počas II. svetovej vojny pomáhala mnohým bezbranným a prenasledovaným a jej život napokon ukončila nacistická guľka. Inscenácia je nielen duchovnou reflexiou, ale aj pohľadom na súčasné svedectvo viery, pokory a lásky človeka k človeku v čase besnenia.
Štátne divadlo Košice
Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin