Mrouého tvorbu zaradil festival do programu hneď dvakrát. Najprv umelec vystúpi so svojou dokumentárnou performanciou Piesok v očiach, potom uvedie inscenáciu 33 otáčok za minútu a pár sekúnd, ktorú vytvoril so svojou umeleckou aj životnou partnerkou Linou Saneh.

Rabih Mroué patrí k pevne prepojenej generácii umelcov, spisovateľov a filmárov, ktorí vrátili Bejrút na kultúrnu mapu po tom, ako sa v roku 1990 skončila v Libanone občianska vojna. Naučili sa pohybovať na hrane toho, čo pripúšťa väčšina spoločnosti; snažia sa tvoriť formálne dokonalé a politicky hlboké diela tak, aby im krehká a roztrieštená libanonská vláda zasahovala do života čo najmenej,“ napísala o umelcovi Kaelen Wilson-Goldie v prestížnom denníku The New York Times.

Performancii Piesok v očiach priradil festival vrámci tematickej hry s predponami a slabikami RE pojem REakcia. Téma RE, s ktorou Divadelná Nitra 2018 pracuje, súvisí s potrebou obzrieť sa späť, premýšľať o minulých dejoch, prehodnocovať interpretáciu dejín i vlastné postoje, ale zároveň sa pýtať, ako ďalej.

Piesok v očiach

Práve tak skúma hranice znesiteľnosti vnímania zabíjania, ale zároveňsvet postavený na vlastnom zobrazovaní v dokumentárnej performancii Rabih Mroué. Pre mnohých divákov šokujúce dielo začal umelec tvoriť na základe náborových videí teroristickej organizácie Islamský štát, ktoré cielia na potenciálnych regrútov v nemeckom Hessene.

Piesok v očiach je založený na sémantickej analýze obrazov, ktoré oslovujú najmä dospievajúcu mládež vyrastajúcu v Európe a atakujú schopnosť vnímania, ktorou disponuje civilizovaný človek po tom, ako zo svojho sveta vytesnil násilie. Zároveň tieto obrazy a ich vnímanie konfrontuje so zabíjaním teroristov pomocou dronov. Mroué, ktorý v performancii sám vystupuje ako lektor, prináša fakty aj trochu fikcie, kladie otázky, no hľadanie odpovedí necháva na divákovi. Namiesto klišé o teroristických propagandistických videách sa zameriava na obrazovú vojnu. V rozhovore pre londýnsky Daily Sabah napokon povedal, že vojna sa odohráva na zemi, ale tá druhá sa bojuje v obrazoch.

Piesok v očiach

Postupne sa však Mroué dostáva k pozoruhodnej téme narušovania dominancie vizuálnej kultúry. Pýta sa, ako byť „glitchom“ (chybou či narušiteľom) v systéme a brániť sa pseudoestetizujúcej kultúre Instagramu a podobných fenoménov,“ napísal dramaturg a prekladateľ Otto Kauppinen v recenzii na túto Mrouého performanciu, uvedenú na festivale Divadelní Flora Olomouc.


Najprv som mal pocit, že okrem protestu proti orwellowskej všadeprítomnosti bezpečnostných kamier smeruje Mroué práve k oprosteniu sa od prevládajúcej dogmy, že čo nie je zdokumentované obrazom, neexistuje. To možno dosiahnuť, napríklad, ,uncool´ štýlom obliekania, skrývaním tváre a podobne, v zmysle citovaného hesla: kamere sa možno vyhnúť len v okamihu, keď ju nezaujímam,“ pokračuje text v českých Divadelních novinách.

Kým dokumentárna performancia (alebo skôr lecture perfomance) Piesok v očiach je predstavením na hranici divadla, sociologickej štúdie, žurnalistiky a aktivizmu, inscenácia 33 otáčok za minútu a pár sekúnd sa zase rozkračuje medzi divadlom a výtvarným umením. Na hranicu možností divadla siaha najmä použitými scénickými prostriedkami.

33 otáčok za minútu a pár sekúnd

Inštalácia je koncertom nástrojov komunikácie – sociálnych sietí, mobilov a televízie. Hoci obsahovo je jedinečným portrétom ľavicového libanonského aktivistu, ktorý spáchal samovraždu, téma siaha ku skúmaniu stopy, ktorú človek po smrti zanecháva v digitálnom svete. Vznikla v období takzvanej Arabskej jari, Divadelná Nitra 2018 ju označila pojmom REkonštrukcia.

Scéna pripomína každodennú situáciu za stolom: divák zíza na obrazovku počítača, kde sa aktualizujú správy z Facebooku, na pozadí beží televízia a medzitým zvoní telefón. Táto časť prekvapivo obsiahne 70 minút inscenácie bez toho, že by sa na scéne objavil človek. 33 otáčok za minútu a pár sekúnd nie je len dielom o politizácii a revolúcii v arabskom svete, ale aj reflexiou medializácie politiky a medializácie času a priestoru,“ napísal rakúsky anglista a amerikanista Leopold Lippert pre nachtkritik.de.

33 otáčok za minútu a pár sekúnd

Fascinujúce dielo vytvoril Rabih Mroué v tandeme s manželkou Linou Saneh. Dvojica sa spoznala počas štúdií na Libanonskej univerzite v Bejrúte, ktorú obaja absolvovali v roku 1990. Rýchlo sa stali významnými predstaviteľmi avantgardných divadelných tendencií v krajine a stále často spolupracujú. Dokumentárnym divadlom, ktorému sa spoločne, ale aj každý samostatne venujú, sa vyjadrujú k politickým otázkam a náhľadu Libanonu na vlastnú realitu.

Mrouého inscenáciu z roku 2007 How Nancy Wished That Everything Was an April Fool’s Joke (Ako si Nancy želala, aby všetko bol len prvoaprílový žart), ktorá sa venovala občianskej vojne v krajine, zakázalo libanonské ministerstvo vnútra uvádzať na domácej pôde, takže mala premiéru v Tokiu a uvádzali ju po celom svete. Potom ministerstvo zákaz zrušilo. Mimoriadny úspech zožala aj inštalácia Pixelated Revolution (Pixelovaná revolúcia), ktorá bola v roku 2012 súčasťou prestížnej výstavy dOCUMENTA (13) v nemeckom Kasseli.

Obe inscenácie Rabiho Mrouého, ktoré ponúkne Divadelná Nitra 2018, skúmajú súčasný svet najmä mladých ľudí a prekrývanie reality s obrazmi a životmi na sociálnych sieťach. Otázkou je, či vôbec možno realitu od jej zobrazovania oddeliť alebo či sa už z týchto – kedysi dvoch svetov – stal jeden nedeliteľný amalgám.

Vstupenky na všetky predstavenia, ktoré ponúkne Medzinárodný festival Divadelná Nitra 2018 vo svojom programe, sú už v predaji online. Od 23. augusta budú vstupenky v predaji aj v pokladnici festivalu vo foyer budovy Divadla Andreja Bagara v Nitre.

 

Záštitu nad Medzinárodným festivalom Divadelná Nitra prevzal
prezident Slovenskej republiky Andrej Kiska,
predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica
a primátor Mesta Nitra Jozef Dvonč.

Všetky aktuálne informácie nájdete na: www.nitrafest.skwww.facebook.com/divadelna.nitra

Hlavný organizátor
Asociácia Divadelná Nitra
 

Hlavní spoluorganizátori
Divadlo Andreja Bagara v Nitre, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre, Nitriansky samosprávny kraj, Mesto Nitra, Divadelný ústav Bratislava
 

Spoluorganizátori:

Amnesty International, EDUMA, Institut dokumentárního filmu, Praha, Kinoklub Tatra Nitra, Krajská knižnica Karola Kmeťka, Krajské osvetové stredisko, Living Memory, Mareena, Materské centrum Klokanček, Motolino, Nitrianska galéria, OZ Pokoj a dobro, Ponitrianske múzeum, Post Bellum SK, Súkromné konzervatórium v Nitre, Únia nevidiacich a slabozrakých Slovenska –  Krajské stredisko Nitra, ZŠ kniežaťa Pribinu Nitra, ZŠI pre slabozrakých a nevidiacich Bratislava,ZUŠ J. Rosinského v Nitre


Medzinárodný festival Divadelná Nitra 2018 – RE z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia ako hlavný partner projektu.

 

 

 

Zdroj: Marek Suchitra, Divadelná Nitra    

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať