Na otváracích koncertoch 70. sezóny zaznejú diela dvoch obľúbených skladateľov – Wolfganga Amadea Mozarta a Gustava Mahlera. Mozart, jeden z najväčších géniov v dejinách hudby skomponoval 600 diel. Veľmi mu záležalo na koncertoch pre klavír a orchester. V roku 1786 vytvoril hneď tri opusy tohto druhu. Koncert pre klavír a orchester č. 23 A dur, KV 488 dur bol prvým v poradí. V bratislavskej Redute zaznie v interpretácii rakúskej klavírnej virtuózky Elizabeth Leonskej. Ťažiskom Mahlerovho diela je jeho deväť dokončených symfónií. Na programe úvodných večerov v bratislavskej Redute zaznie Symfónia č. 7, ktorú  uviedol Gustav Mahler v premiére s Českou filharmóniouv roku 1908. Všetky Mahlerove symfonické opusy  v sebe nesú hlboké  filozofické a myšlienkové posolstvo. Mahlerova Symfónia č. 7 zaznie v Koncertnej sieni SF opäť po 22 rokoch.

Po piatkovom koncerte (26. 10. 2018)  vás pozývame na stretnutie s umelcami koncertu,  ktoré sa uskutoční 10 minút po koncerte vo foyeri Slovenskej filharmónie.

ELISABETH LEONSKAJA

patrí už niekoľko desaťročí medzi najslávnejších klaviristov našej doby. Vo svete, v ktorom dominujú médiá, zostala Elisabeth Leonskaja pravdivou voči sebe a svojej hudbe, pričom pokračuje v šľapajach veľkých ruských hudobníkov sovietskej éry, ako sú David Oistrach, Sviatoslav Richter a Emil Gilels, ktorí sa vždy zameriavali na  kvintesenciu hudby napriek tomu, že pôsobili v období nepriaznivého politického režimu. Jej legendárna skromnosť jej ešte stále spôsobuje istý mediálny ostych. Napriek tomu, keď vystúpi na pódium, diváci môžu vnímať silu toho, že hudba je a vždy bola jej životným poslaním.

Narodila sa v rumunskej rodine v Tbilisi v Gruzínsku. Bola považovaná za zázračné dieťa a koncertovala už od svojich 11 rokov. Jej výnimočný talent ju čoskoro priviedol k štúdiu na Moskovskom konzervatóriu. Ešte počas štúdia na konzervatóriu získala ceny v prestížnych medzinárodných klavírnych súťažiach Georga Enesca, Marguerite Long a Kráľovnej Alžbety. Hudobný vývoj Elisabeth Leonskej bol rozhodujúcim spôsobom ovplyvnený jej spoluprácou so Sviatoslavom Richterom. Majster rozpoznal jej mimoriadny talent a podporil jej rozvoj nielen vyučovaním a cennými radami, ale aj pozvaniami, aby s ním hrala množstvo duet. Boli to nezabudnuteľné hudobné udalosti! Hudobné partnerstvo a osobné priateľstvo medzi Sviatoslavom Richterom a Elisabeth Leonskou pretrvalo až do Richterovej smrti v roku 1997.

V roku 1978 Elisabeth Leonskaja opustila Sovietsky zväz a jej novým domovom sa stala Viedeň. Jej senzačný výkon na Salzburskom festivale v roku 1979 znamenal začiatok jej prudko sa rozvíjajúcej kariéry koncertnej klaviristky na západe.

Elisabeth Leonskaja sa objavila ako sólistka s prakticky všetkými poprednými orchestrami na svete, ako napríklad Newyorská, Losangelská a Londýnska filharmónia, Cleveland Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra London, Zürich Tonhalle Orchestra, Berlínska filharmónia, Gewandhausorchester Leipzig, rozhlasové orchestre v Hamburgu, Kolíne a Mníchove, Česká filharmónia a mnoho ďalších pod taktovkou popredných dirigentov ako Kurt Masur, Sir Colin Davis, Christoph Eschenbach, Christoph von Dohnányi, Kurt Sanderling, Mariss Jansons, Jurij Temirkanov, Tugan Sokhiev a mnoho ďalších.

Elisabeth Leonskaja je častým a vítaným hosťom na prestížnych letných hudobných festivaloch, akými sú festival v Sazburgu,  Wiener Festwochen, festival v Lucerne, Schleswig-Holstein festival, Schubertiade v Hohenems a Schwarzenbergu. Taktiež účinkuje na recitáloch v klavírnych cykloch hlavných svetových hudobných centier, akými sú napr. Berlín, Paríž, Madrid, Barcelona, Londýn, Edinburgh, Mníchov a Viedeň. Napriek svojej zaneprázdnenosti ako sólovej klaviristky, v jej tvorivej činnosti zohráva dôležitú úlohu aj komorná hudba a často spolupracuje so sláčikovými kvartetami ako Emerson, Borodin a Artemis Quartet.

Mnohé nahrávky svedčia o vynikajúcich umeleckých úspechoch tejto klaviristky a získali ocenenia ako napr. cenu Caecilia za jej nahrávku Brahmsových klavírnych sonát, Diapason d’Or za jej nahrávky diel F. Liszta. Medzi ďalšie významné nahrávky patria Čajkovského klavírne koncerty s Newyorskou filharmóniou pod taktovkou Kurta Masura, Chopinove klavírne koncerty s Českou filharmóniou a Vladimirom Ashkenazym a Šostakovičove klavírne koncerty s Komorným orchestrom sv. Pavla.

Jej najnovšie CD „PARIS“ s dielami Ravela, Debussyho a Enesca, vydané berlínskou spoločnosťou eaSonus, získalo ocenenie ICMA ako sólová nahrávka roka (2014). Nasledovať bude nahrávka kompletných klavírnych sonát Franza Schuberta (taktiež pre spoločnosť eaSonus).

Výnimočné výkony Elisabeth Leonskej jej získali veľké uznanie aj v jej adoptívnom domove v Rakúsku. Je čestnou členkou Konzerthausu vo Viedni. V roku 2006 získala Rakúsky čestný kríž prvej triedy za svoju službu kultúrnemu životu krajiny – najvyššie ocenenie svojho druhu v Rakúsku. Dnes je táto „Levica klaviatúry“ mimoriadnou klaviristkou, ktorá sa teší vrelému prijatiu všade tam, kde sa objaví.

Slovenská filharmónia sa so šéfdirigentom Jamesom Juddom predstaví počas nadchádzajúcej koncertnej sezóny na siedmich dvojiciach koncertov hlavných abonentných cyklov:

štvrtok, piatok 25.,26. 10. 2018 

Otváracie koncerty 70. koncertnej sezóny / Mozart, Mahler

štvrtok, piatok 29., 30. 11. 2018/Bernstein, Schumann, Stravinskij

štvrtok, piatok 6., 7. 12. 2018  / Bach/Stokowski, Penderecki, Čajkovskij

 

štvrtok, piatok 21., 22. 3. 2019 / Schumann, Elgar

štvrtok, piatok 28., 29. 3. 2019 /Brahms

štvrtok, piatok 30., 31. 5. 2019 /Bach, Šostakovič

štvrtok, piatok 6. 6., 7. 6. 2019 / Haydn, Mozart, Beethoven

 

www.filharmonia.sk

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať