Minister kultúry a cestovného ruchu Slovenskej republiky Daniel Krajcer v utorok 14. septembra o 18.00 slávnostne otvorí výstavu pod názvom Zlatom a ohňom v národnom múzeu stredoveku v Múzeu Cluny v Paríži. Výstava sa koná pod záštitou prezidenta Francúzskej republiky Nicolasa Sarkozyho a prezideta Slovenskej republiky Ivana Gašparoviča.

Výstava reprezentuje umenie Slovenska koncom stredoveku, jej organizátorom je múzeum Cluny, Národné múzeum stredoveku, Združenie národných múzeí, Paríž a Slovenská národná Galéria, Bratislava. Výstava „Zlatom a ohňom” sústreďje viac ako šesťdesiat sochárskych diel, malieb, iluminácií (gotických rukopisov) a zlatníckych diel: množstvo pokladov historického dedičstva, ktoré umožňujú spoznať jedno z veľkých európskych umeleckých centier na konci stredoveku. Výpožičky poskytlo niekoľko múzeí a po prvý krát a výnimočne aj slovenské cirkevné inštitúcie.

Je to najlepšia propagácia Slovenska a jeho kultúrneho dedičstva v zahraničí. Výstava gotického umenia zo Slovenska návštevníkom parížskeho múzea umožní spoznať naše unikátne historické kultúrne dedičstvo a jeho prostredníctvom prehĺbiť poznanie o Slovensku“, skonštatoval minister kultúry a cestovného ruchu Daniel Krajcer.

Prvá rozsiahla panoráma obdobia stredoveku na Slovensku, výstava „Zlatom a ohňom” vzdáva česť prvotriednemu umeleckému centru v Európe XV. a XVI. storočia. Popri súbežne prezentovanej výstave v priestore Národných galérií – Velký palác: Francúzsko 1500, medzi stredovekom a renesanciou – návštevník spoznáva zatiaľ neznámy región, kde, v rovnakej dobe, prelínajúce sa vplyvy umožnili vznik originálneho umeleckého vyjadrenia.

Kuratela výstavy: Dušan Buran, kurátor zbierky gotického umenia Slovenskej národnej Galéria, Bratislava, Xavier Dectot, kurátor múzea Cluny, Jean-Christophe Ton-That, chargé dokumentárnych štúdií múzea Cluny.
Výstava sa koná v termíne 16. septembra 2010 – 10. januára 2011.

Podrobnejšie informácie o výstave

Zlatý vek. V XV. storočí je Slovensko provinciou Uhorského kráľovstva, ktoré sa po roku 1526 stalo fakticky súčasťou mocnej ríše Habsburgovcov. Avšak ešte predtým zažíva bezprecedentnú prosperitu, spojenú s rozmachom obchodných stredísk a rozvojom baní a ťažbou vzácnych kovov. Pod osmanskými tlakmi na východe uhorského kráľovstva sa Prešporok, v súčasnosti Bratislava, stáva útočiskom moci, neskôr hlavným mestom a mestom korunovácie panovníkov. V tomto priaznivom hospodárskom a politickom prostredí dosahuje umenie na Slovensku skutočný vrchol, charakterizovaný prvotriednymi originálnymi výtvormi.

Oltárne umenie. V centre výstavy návštevník spoznáva jednu z najreprezentatívnejších ukážok tvorby tohto umenia prostredníctvom sochárskych a maliarskych prvkov oltárov. Tieto celky, ktoré sa väčšinou ešte nachádzajú v slovenských kostoloch, prekvapujú svojimi komplexnými štruktúrami architektúry, bohatstvom ich dekóru a výnimočnými rozmermi. Sochy a obrazy pochádzajúce z týchto oltárov sú veľmi často väčšie ako to, čo znázorňujú. Kvalita sochy Panny Márie z Veľkého Biela alebo reliéfu Narodenia (Slovenská národná Galéria) prekvapujú nielen vzhľadom na obvyklé proporcie takéhoto typu diel. Vynikajúci stav zachovania týchto pamiatok umožňuje oceniť intenzitu výrazov a subtílne spracovanie postáv. Väčšina diel sa vyznačuje bohatou a dobre zachovanou polychrómiou, leskom zlata a ohnivosťou farieb.

Na križovatke rozličných vplyvov. Na Slovensku, ako skutočnej obchodnej križovatke sa na prelome XV. a XVI. storočia mieša kozmopolitné obyvateľstvo: nemeckí mešťania, poľskí kupci, uhorská šľachta, slovanskí poľnohospodári. Aj keď umenie tohto regiónu vďačí za veľa dielam a umelcom susedných germánskych krajín, najmä z Viedne a Podunajska, osobnosti rozvíjajú originálnu tvorbu, ktorá je obzvlášť dobre zachovaná. Výstava sa hlbšie zaoberá majstrom Pavlom (bol aktívny v Levoči na severovýchode krajiny), inšpirujúcim sa tvorbou Veita Stossa, ktorý má svoj ateliér v Krakove, neskôr v Norimbergu. Pod jeho vplyvom si výtvory majstra Pavla uchovávajú určitý idealizmus, avšak vyznačujú sa i novým spôsobom pohybu a monumentálnosti, ktorá sa zrkadlí v impozantnom diele Ukrižovaného z Kežmarku. Intenzívna umelecká činnosť. Predmety zo zlata a rukopisy zdôrazňujú intenzitu a rozsah umeleckej činnosti. Monštrancie, kalichy, vyzdobené listiny: množstvo predmetov, ktoré prekvapujú svojimi rozmermi, svojou bohatosťou a kvalitou ich dekorácie, a ktoré svedčia o hospodárskom a kultúrnom bohatstve krajiny. Citovať môžeme napríklad úžasný antifonár Jána Hana, rukopis vytvorený v rokoch 1487-1488, kde sa stretávajú rôzne štýly na pomedzí gotiky a renesancie.
 

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať