Spoločné východiská oboch inštitúcií prirodzene ponúkli možnosť výmeny vedomostí a zručností, zdieľanie technológií a prípravu podobnej digitálnej stratégie. Intenzívna spolupráca vyvrcholila počas dvoch workshopov a podujatia Art Data Hackathon. Prvý workshop sa odohral v Bratislave a bol zameraný na predstavenie projektov oboch partnerov v oblasti systémov pre správu zbierok a online zbierok. Účastníci workshopu diskutovali o skúsenostiach s vývojom Webu umenia a Samlingu, ich jednotlivých funkciách (tagovanie, zobrazovanie a voľné sprístupňovanie obrázkov vo vysokom rozlíšení), o spôsoboch zapojenia návštevníkov do tvorby obsahu (anotácia diel, spätná väzba) a s tým spojených výzvach (moderovanie obsahu, kontrola kvality), ako aj o a ďalších plánoch (ako napríklad príprava anglickej verzie Webu umenia). Nórski partneri projektu sa vďaka prehliadke digitalizačného pracoviska oboznámili aj s digitalizáciou zbierok a projektom Digitálna galéria. Projekt, počas ktorého bola veľká časť zbierok zdigitalizovaná vo vysokej kvalite, predznamenal vznik Webu umenia.

 

Hlavným podujatím realizovaným v rámci projektu bol Art Data Hackathon. Jeho medzinárodný charakter predurčilo okrem účasti nórskeho partnera aj to, že prebiehal v anglickom jazyku. Podujatie zaznamenalo úspech u organizátorov i účastníkov, ktorí pracovali na inovatívnych projektoch prepájajúcich umenie, softvér a technológie. Tímy boli vytvorené tak, aby sa v nich spojili a dopĺňali schopnosti a zručnosti súťažiacich s rôznymi zameraniami (programovanie, grafický dizajn, marketing). K dispozícii mali dáta o umeleckých dielach zo zbierok SNG a Nasjonalmuseet, biografie autorov, zdrojové kódy a API s dokumentáciou či trojrozmerný model rekonštrukcie budovy SNG. Účastníci sa tiež mohli zapojiť do rôznych workshopov (práca s dátami z galérií, práca s OpenCV, kolaborácia pomocou platformy GitHub). Medzi mentormi, ktorí boli účastníkom k dispozícii počas celého podujatia, boli generálna riaditeľka SNG Alexandra Kusá, vedúci kurátor Zbierok starého umenia Dušan Buran, vizuálna umelkyňa Amalia Roxana Filip, programátor Matej Fandl, členovia platformy lab.SNG i odborní zamestnanci z nórskeho Nasjonalmuseet. Jeden z víťazných projektov

s názvom Vampart bol sprístupnený aj onlinea stretol sa s pozitívnou odozvou širšej verejnosti aj odborníkov. Video z priebehu podujatia je taktiež prístupné na webe.

Art Data Hackathon a ďalšie využitie víťazných projektov boli vyhodnotené počas nasledujúceho workshopu v Osle. Takisto tu bol podrobnejšie prediskutovaný a načrtnutý vývoj Webu umenia

a Samlingu – napríklad rozšírenie profilov umelcov na Webe umenia o životopisy umelcov z Wikipédie, alebo automatická identifikácia štýlov a žánrov obrazov pomocou „machine learningu“ (projekt Nasjonalmuseet). Účastníci workshopu zo SNG sa oboznámili s prácou viacerých oddelení – Oddelenie digitálnej fotografie a Media Design Group. Pracovníci Oddelenia digitálnej fotografie Nasjonalmuseet sa po nadviazaní prvotného kontaktu stretli v marci 2017 s pracovníkmi Oddelenia digitálnych technológií SNG, ktorí im prezentovali ich skúsenosti s digitalizáciou.

Podstatnou časťou projektu Umenie, zbierky a dáta bez hranícbol vývoj Webu umenia, online katalógu diel výtvarného umenia zo slovenských štátnych galérií. Z používateľského hľadiska bude najviditeľnejšou zmenou anglická verzia webu – funkcionalita, ktorá umožní vyhľadávanie a prezeranie informácií o dielach; používateľom bude sprístupnená už čoskoro. Počas trvania projektu sa rozšíril počet zapojených galérií z 5 na 7 – pribudla Nitrianska galéria a Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici. Ako nadstavba Webu umenia bola v rámci projektu vyvinutá webstránka Sen × skutočnosť – udalosti slovenského štátu v 4 kapitolách, ktorá rozširuje výstavu o umení a propagande v rokoch 1939 1945 o historické súvislosti. Webstránka, ktorá má podobu longform článku, vznikla aj vďaka komponentom Webu umenia – využíva napríklad funkciu zoom pre zobrazovanie obrázkov vo vysokom rozlíšení. Prepojenie oboch stránok tiež výrazne prispelo k ich návštevnosti – Web umenia počas trvania projektu navštívilo viac ako 103 000 používateľov, webstránku Sen × skutočnosť – udalosti slovenského štátu v 4 kapitolách viac ako 18 000 používateľov.

 

Ďalšie informácie a výsledky nájdete na webstránke:

http://www.sng.sk/sk/vyskum/lab-sng/umenie-zbierky-a-data-bez

 

Vampart (jeden z víťazných projektov Art Data Hackathonu): https://vampart.webumenia.sk/

 

Video z Art Data Hackathonu: https://vimeo.com/

 

Slovenská národná galéria

 

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať