Kolekcia desiatich blu-rayov sa skladá z významných diel slovenskej kinematografie. Výber vznikal v spolupráci s ministerstvami kultúry i zahraničných vecí a európskych záležitostí, rozhodovala o ňom edičná rada SFÚ. „Veľmi sa teším, že máme takúto kolekciu, pretože umožní prezentáciu slovenskej audiovizuálnej kultúry nielen v Európe, ale aj v zámorí. Nato, aby mohla vzniknúť na takej technologickej úrovni, bolo nevyhnutných niekoľko predpokladov. Musela tu byť už dlhoročná systematická obnova slovenského audiovizuálneho dedičstva, ktorú robíme každé tri roky spolu so Slovenským filmovým ústavom a taktiež digitalizácia, ktorá umožnila širšiu obnovu a transformovanie nosičov do digitálnej formy a ktorá vybavila filmový ústav špičkovou technológiou,“ uviedol minister kultúry Marek Maďarič.“

Minister kultúry Marek Maďarič (vpravo) a generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký. Foto: Katarína Acél - Gáliková

Minister kultúry Marek Maďarič (vpravo) a generálny riaditeľ Slovenského filmového ústavu Peter Dubecký počas tlačovej konferencie. Foto: Archív MK SR

Prvú päticu tvoria filmy, ku ktorým Slovenský filmový ústav vykonáva v zmysle audiovizuálneho zákona práva výrobcu. Patria k nim vojnová dráma Boxer a smrť (1962) Petra Solana, film Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, ktorý sa považuje za prelomové dielo československej novej vlny, trezorový film Juraja Jakubiska Vtáčkovia, siroty a blázni (1969), Ja milujem, ty miluješ (1988) Dušana Hanáka, jediný slovenský držiteľ Strieborného medveďa z MFF Berlín, a napokon Chodník cez Dunaj (1989) Miloslava Luthera, ktorý sa vracia na naše územie v čase druhej svetovej vojny. Všetky filmy prešli procesom v projekte obnovy a záchrany audiovizuálneho dedičstva a sú zdigitalizované a zreštaurované.

Druhá pätica pozostáva z filmov, ktoré vznikli v nezávislom producentskom prostredí po roku 1989. Otvára ju film Všetko čo mám rád (1992) Martina Šulíka, reprezentujúci slovenskú kinematografiu  v porevolučnom období, ďalej sú v nej strihový dokumentárny film o rôznych podobách porušovania ľudských práv v niekdajšom Československu Papierové hlavy (1995) Dušana Hanáka, dokument Sila ľudskosti – Nicholas Winton (2002), prestížny držiteľ ceny Emmy od režiséra Mateja Mináča, film Slepé lásky (2008) Juraja Lehotského, ktorý po tridsiatich siedmich rokoch otvoril cestu mladej slovenskej kinematografii na MFF Cannes, a desiatku uzatvára film Pokoj v duši (2009) Vlada Balka.

Blu-ray nosiče majú šesť jazykových verzií, voliteľné titulky sú anglické, nemecké, francúzske, španielske, talianske, ruské a pre nepočujúcich aj slovenské. Bonusy predstavujú informácie o filme a tvorcoch v slovenskom a anglickom jazyku, dopĺňa ich fotogaléria. Súčasťou nosičov je tiež dvojjazyčný booklet rovnako s informáciami o filme a tvorcoch, s fotografiami a vyobrazením pôvodného plagátu z čias uvedenia filmu v kinách. Autorom vizuálu kolekcie je grafický dizajnér Marek Kianička.

Vydanie desaťdielnej blu-ray kolekcie bolo financované z rozpočtu slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie v rámci projektu SK PRES. Projekt sa realizoval takmer štyri roky a jeho súčasťou bol aj náročný proces digitalizácie do 4K a komplikované reštaurovanie na pracovisku Digitálnej audiovízie za účasti tvorcov. Na celom projekte sa podieľalo množstvo odborných pracovníkov SFÚ naprieč viacerými oddeleniami a v nadväznosti na vydanie kolekcie sa v druhej polovici roka uskutočnia početné prezentácie slovenskej kinematografie v krajinách Európskej únie i mimo nej.

Ukážka filmových titulov, ktoré sa dostali do 10-dielnej blu-ray kolekcie Slovenský film. Foto: Katarína Acél - Gáliková

Ukážka filmových titulov, ktoré sa dostali do 10-dielnej blu-ray kolekcie Slovenský film. Foto: Archív MK SR

SFÚ doteraz vydal na nosiči blu-ray len drámu Signum laudis (1980) režiséra Martina Hollého, aktuálna desaťdielna kolekcia je preto výnimočnou udalosťou.

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať