Dva slovenské filmy v prestížnych súťažných sekciách

 

Do sekcie Un certain regard (Istý pohľad) zameranej na netradičné a originálne diela zaradili organizátori festivalu film OUT debutujúceho slovenského režiséra Gyӧrgya Kristófa, nakrútený v slovensko-maďarsko-českej koprodukcii. Vo svojej roadmovie rozpráva príbeh Ágostona, rodinne založeného päťdesiatnika, ktorý sa vydá na cestu po východnej Európe v zúfalej snahe nájsť si prácu a splniť si sen – chytiť veľkú rybu. Cesta ho posúva stále hlbšie do mora bizarných udalostí a stretnutí. „Východiskovým bodom príbehu je dnes už, žiaľ, veľmi typická situácia najmä pre ľudí z východného Slovenska, z regiónu, odkiaľ pochádzam, kde nie je skoro žiadna práca a človek, ktorý sa stane nezamestnaným, zostáva tak bez istej existencie,“hovorí o svojom filme režisér Gyӧrgy Kristóf. „Ale najsilnejšou hybnou silou filmu je osud môjho otca a ostatných členov rodiny, jeho realizáciu považujem za morálnu povinnosť.“Film je historickyprvým zástupcom slovenskej kinematografie v tejto sekcii a na festivale bude uvedený vo svetovej premiére.


Reprezentanta bude mať slovenská kinematografia aj vo významnej súťaži filmových škôl Cinéfondation, zameranej na objavovanie nových talentov. Je ním bakalársky film Atlantída, 2003 študenta réžie z bratislavskej VŠMU Michala Blaška o mladom ukrajinskom páre, ktorý sa pokúša ilegálne dostať z Ukrajiny do Nemecka, pričom obaja sú odhodlaní pre tento sen obetovať všetko. Motívom pre vznik filmu sa stal pre režiséra skutočný príbeh o dievčati, ktoré jej priateľ pri emigrácii predal na prostitúciu. Režisér nosil námet na tento film v hlave štyri roky. „Fascinovala ma skutočnosť, že niekto, s kým toto dievča absolvovalo celý náročný prechod cez hranice a s kým plánovalo začať na Západe spoločný život, ju zradil a umožnil tak uskutočnenie nového života len sebe,“ hovorí Blaško. „Príbeh sa síce odohral v roku 2003, ale jeho aktuálnosť pretrváva dodnes. Ľudia čoraz viac strácajú morálne zábrany, aby dosiahli svoje ciele a sú ochotní pre to spraviť čokoľvek.“ Film sa bude uchádzať o cenu s ďalšími šestnástimi filmami z celého sveta. Po uvedení v Cannes poputuje na MFF Karlove Vary, kde sa dostal do výberu desiatich mladých nádejných filmárov platformy Future Frames, ktorých programoví pracovníci vyberajú na základe nominácií členov European Film Promotion, ktorú v organizácii zastupuje Slovenský filmový ústav (SFÚ).

 


Producentka Katarína Krnáčová v Producers on the Move

 

V networkingovom programe Producers on the Move zameranom na prezentáciu vybraných perspektívnych producentov z členských krajín medzinárodnej organizácie European Film Promotion bude našu krajinu reprezentovať Katarína Krnáčová, ktorá so svojou produkčnou spoločnosťou  Silverart stojí za úspešným filmom Ivety GrófovejPiata loď. Do výberu dvadsiatky sľubných európskych producentov sa dostala rovnako vďaka nominácii Slovenského filmového ústavu, ktorý je oficiálnym zástupcom Slovenska v European Film Promotion. Katarína Krnáčová aktuálne pracuje na filmoch Leto s Bernardom režisérky Martiny Sakovej a Stand Up Juraja Bohuša. V minulosti sa spolupodieľala na krátkom i dlhometrážnom filme Mátyása Priklera Ďakujem, dobre, na oceňovanom filme Môj pes Killer režisérky Miry Fornay a na poviedkovom filme Slovensko 2.0. V predchádzajúcich rokoch Slovensko v Producers on the Move zastupovali Marek Urban, Mátyás Prikler, Mira Fornay, Michal Kollár, Silvia Panáková, Marko Škop, Peter Kerekes a Marek Veselický.

 

Slovenskí tvorcovia a ich filmy na medzinárodnom filmovom trhu

 

Okrem účasti v oficiálnom programe MFF Cannes sa budú slovenské a koprodukčné filmy premietať aj na filmovom trhu Marché du Film. Akreditovaní filmoví profesionáli tu môžu uvidieť okrem filmu OUT aj tri snímky, ktoré mali premiéru na berlínskom festivale Masaryk Juliusa Ševčíka, Piata loď Ivety Grófovej a Cez kosti mŕtvych Agnieszky Holland, a film Bohdana Slámu Baba z ľadu odpremiérovaný na festivale v Tribece. V mediatéke Doc Corner si záujemcovia budú môcť pozrieť dokumenty Diera v hlave Roberta Kirchhoffa a Richard Müller: Nespoznaný Mira Rema. Na pôde filmového trhu sa uskutoční tiež prezentácia krátkych ukážok z pripravovaných projektov pre filmových profesionálov Vilnius Goes to Cannes, kde bude slovenským zástupcom Pavol Pekarčík s filmom Dlhý deň. Mimo oficiálneho programu bude na festivalovom podujatí pod názvom Cannes Écrans Juniors uvedená Učiteľka Jana Hřebejka spolu s ďalšími siedmimi celovečernými európskymi filmami s cieľom podnietiť diskusiu v záujme vzdelávania a výchovy mládeže.

 

Tradičnou súčasťou filmového trhu bude tento rok už po štrnásty razspoločný prezentačný pavilón Slovenska s Českou republikou. Zahraničným producentom, distribútorom, zástupcom festivalov i novinárom poskytne informácie o slovenskej audiovízii, slovenským zasa priestorna pracovné stretnutiana prezentáciu ich projektov. Základnými prezentačnými materiálmi budú dvojjazyčný katalóg Slovenské filmy / Slovak Films 16 – 17 a newsletter What´s Slovak in Cannes 2017?, prezentovať sa bude aj aktuálna Správa o stave slovenskej audiovízie 2016, ktorú pripravila kancelária Creative Europe Desk Slovensko, a katalóg Slovak Animated Film 2014 – 2019, ktorý vydali Slovenská asociácia animovaného filmu so Slovenským filmovým ústavom. Slovenským organizátorom pavilónu i prezentácie slovenskej kinematografie na Marché du Film je Slovenský filmový ústav (SFÚ) s podporou Ministerstva kultúry Slovenskej republiky.

 

Slovenský filmový ústav

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať