Ukážka z tvorby Petra Biľaka: Greta Symbol

Ukážka z tvorby Petra Biľaka: Greta Symbol

Národnú cenu za komunikačný dizajn 2016 udelila porota knižnej edícii Rudolf Sloboda grafického dizajnéra Borisa Meluša. Porota ocenila jej jednoduchosť, skvelé prepojenie obsahu a formy, čisté typografické kompozície i príkladné technologické a polygrafické spracovanie publikácií.

Boris Meluš: Edícia Rudolf Sloboda

Boris Meluš: Edícia Rudolf Sloboda

Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn 2016 patrí projektu Balustráda na Farských schodoch v Žiline, od autorskej štvorice Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký. Porota ocenila monumentálny spôsob komunikácie s verejným priestorom a architektúrou mesta prostredníctvom kovovej typografie, zakomponovanej do architektonicky čistej balustrády. Autori ukázali ako možno pomocou  jednoduchých  čísiel sprostredkovať obrovský počet informácií o meste a najmä o ľuďoch, ktorí v ňom žili, žijú a budú žiť.

Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko, Marián Lucký - Balustráda na Farských schodoch v Źiline

Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký – Balustráda na Farských schodoch v Źiline

 

Cenu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský komunikačný dizajn získala dizertačná práca Súčasná tvorba písma na Slovensku. Dizajn textovej rodiny písma Samuela Čarnokého z Technickej univerzity v Košiciach (pedagóg Marian Oslislo). Dielo podľa medzinárodnej poroty výrazne presahuje bežne očakávané hranice dizertačnej práce. Ocenila tiež výnimočný, vyspelý a profesionálny prístup v oblasti výskumu a vlastnej tvorby.

Cenou za komunikačný dizajn 2016 boli tento rok ocenené dva projekty. Publikácia Cvernovka od Martina Mistríka a Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky z dielne pražského štúdia Oficina.

Martin Mistrík: Cvernovka

Martin Mistrík: Cvernovka

Publikácia Cvernovka je podľa poroty profesionálne spracovaným príbehom bývalej cvernovej továrne v plynutí času. Okrem histórie a architektúry sa venuje spoločnosti, mestu, súčasnosti a novej funkcii – osídleniu kreatívnou komunitou. Základný vizuálny štýl tvorí jednoduchá, žlto-čierna farebnosť, odkazujúca na industriálny charakter tematiky. Zvolený font Urban Grotesk má svojím názvom a charakterom evokovať mestskú tému. Celý obsah je vyskladaný na pomyselnej časovej osi, ktorá čitateľa nebadane vedie naprieč knihou. Väčšina textu a mnoho fotografického materiálu vzniklo práve kvôli knihe, pričom sa využil najmä potenciál kreatívnej komunity Cvernovky, o ktorom rozpráva celá tretina knihy.

Kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky porotu zaujal spôsobom, akýmautori dokázali pracovať s existujúcim logom inštitúcie. Prisvojili si jeho minimálnu časť (dvojbodku) a hravým, kreatívnym spôsobom z nej vyťažili maximálny efekt. Vo výsledku sa nevtieravo snúbi kvalitná typografia s vtipnou a inteligentnou animáciou. Štúdio Oficina odviedlo do detailu prácu, ktorú verejnoprávne médium so širokospektrálnym programom potrebuje. Pri takomto diele je dosah práce dizajnéra zvlášť rozsiahly nakoľko výsledok jeho práce vidia milióny ľudí denne. Porota preto tiež vyzdvihuje zodpovedný prístup autorov i klienta k vedomej kultivácii verejného priestoru.

Ukážka z dizajnmanuálu RTVS

Oficina – Nový kreatívny koncept televízneho identu programových služieb RTVS – Jednotky a Dvojky (ukážka)

 

Cenu poroty si tento rok za kolekciu prác v oblasti multimediálneho komunikačného dizajnu odniesliVeronika Obertová a Michaela Čopíková z Ové Pictures. Porotu zaujala rozmanitosť, nekonvenčná invencia a široký rozsah kreativity diel týchto autoriek, ktorých kvalita je vždy na vysokej úrovni.

Komunikačná kampaň pre filmový seminár 4 Živly , Veronika Obertová, Michaela Čopíková

Veronika Obertová, Michaela Čopíková – Komunikačná kampaň pre filmový seminár 4 Živly

Slovenské centrum dizajnu nominovalo na udelenie Ceny ministra hospodárstva SR dva subjekty – SNG a Artforum. Medzinárodná odborná porota odporučila ministrovi hospodárstva SR udeliť cenu obidvom nominovaným subjektom. Minister hospodárstva SR využil možnosť cenu neudeliť v zmysle štatútu súťaže.

Cenu novinárov získal multimediálny projekt Jána Šicka LookBook.

Ján Šicko - LookBook

Ján Šicko – LookBook

Národnú cenu za komunikačný dizajn vyhlasuje Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s Ministerstvom kultúry SR a za spoluúčasti Ministerstva hospodárstva SR a Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Predmetom súťaže je hodnotenie komunikačného dizajnu chápaného ako výsledky, proces, nástroje, princípy a technológie tvorby určené na sprostredkovanie informácie. Do súťaže sa mohli prihlásiť nielen profesionálni grafickí dizajnéri, ale aj  študenti či iní odborníci pracujúci vo sfére komunikačného dizajnu. Výstavu finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 môžete v priestoroch galérie Satelit a v podkrovných priestoroch Slovenského múzea dizajnu v Hurbanových kasárňach  v Bratislave navštíviť až do 10. júla 2016.

 

referát styku s médiami MK SR

Posledná aktualizácia: 11. marca 2020 / MKSR Admin

Zdieľať